تکمیل درمان با ایمپلنت چه مدت زمان می برد؟

طول درمان ایمپلنت به چند عامل بستگی دارد. این عوامل با توجه به هر بیمار متفاوت است. به طور مثال اگر حجم استخوانی که قرار است ایمپلنت در آن کار گذاشته شود، کافی نباشد، دندانپزشک مجبور است که پیوند استخوان انجام دهد. در این مقاله دکتر غزال آرش راد درباره درمان ایمپلنت و عوامل تاثیرگذار در زمان انجام آن برایتان خواهند گفت. البته پیش از آنکه درباره طول درمان ایمپلنت بدانید، ابتدا درباره مفاهیم برایتان خواهیم گفت. اینکه اوردنچر یا ایمپلنت چیست.

طول درمان ایمپلنت

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت، به عنوان ریشه دندان عمل میکند. سطحی فلزی است که دندان یا پروتز بر روی آن قرار می گیرد. ایمپلنت پین هایی است از جنس تیتانیوم خالص که با بافت بدن سازگار است. در روش ایمپلنت، دندان ها در دهان ثابت می شود و نیازی به خروج دست دندان از دهان نیست. اما اگر از روش اوردنچر استفاده کنید، دست دندان باید شب ها از دهان خارج شود. در واقع دو نوع ایمپلنت وجود دارد. پروتز ثابت دندان و یا اوردنچر بر پایه ایمپلنت.

در چه مواردی از ایمپلنت استفاده می شود؟

  1. درمان فاصله بین دندانهای جلو در اثر از دست رفتن یک دندان بطوری که دندانهای مجاور آن طبیعی باشند.
  2. فاصله زیاد بین دندان ها در اثر از دست رفتن یک یا بیش از یک دندان بطوری که دندانهای مجاور آن طبیعی باشند.
  3. زمانی که یک یا بیش از یک دندان از انتهای هر قوس دندانی از دست رفته باشد و تنها یک سمت، دندان طبیعی باشد.
  4. وقتی که کلیه دندانهای یک یا هر دو فک از دست رفته باشد.

عوارض بی دندانی

وقتی شما دندانتان را از دست می دهید، آهسته آهسته استخوان در آن ناحیه تحلیل می رود. با گذشت زمان دندانهای مجاور تغییر مکان می دهند و تماسشان غیر عادی میشود. سپس دندانهای مقابل رویش بی رویه می کنند و سیستم دندانی شما را دچار اختلال می نمایند.

در چنین حالتی استخوان فک کم کم تیز می شود و نسج نرم روی آن (لثه) نازک و آسیب پذیر می شود. حتی ممکن است زبان رشد بی رویه کند و در جای خالی قرار بگیرد. در صورت از دست دادن دندانهای بیشتر عملکرد بدن ۴ تا ۵ برابر کاهش می یابد. در نتیجه شخص به سمت غذاهای غیرفیبری و نرم گرایش پیدا می کند. وقتی استخوان تحلیل می رود در این زمان حتی درمان توسط ایمپلنت های دندانی گاهی غیر ممکن و یا خیلی سخت و زمان بر می شود.

مزایای ایمپلنت دندان

ایمپلنت بهترین گزینه برای جایگزینی بی دندانی است. مزایای ایمپلنت از جمله راحتی، مقاومت بالا، کاربردی بودن و زیبایی باعث می شود تا رضایت خاطر بیماران نسبت به بریج های ثابت یا پرتز متحرک بیشتر باشد. برخی از فواید کاشت ایمپلنت دندان به شرح زیر است:

  • طبیعی بودن

با توجه به اینکه ایمپلنت دندان با جراحی داخل استخوان فک قرار می گیرد، این درمان طبیعی تر از زمانی است که از دندان های مصنوعی استفاده می شود. همچنین فرم صورت دچار تغییرات ناشی از بی دندانی نمی شود.

  • راحتی

بیمار نیازی به نگرانی درباره چسبندگی دندان مصنوعی یا لغزش آن در دهان ندارد. همچنین صدای کلیک یا افتادن این دندان ها در زمان صحبت کردن امکان نخواهد داشت.

  • تغذیه

با استفاده از ایمپلنت دندانی، بیمار بهتر می توانید غذای خود را بجود. این موضوع در حالی است که جویدن غذا با دندان های مصنوعی عادی و بطور خاص دندان های مصنوعی که به نحو مناسب در دهان قرار نمی گیرند، دشوار است.

  • حفظ ساختمان دندان های مجاور

با استفاده از ایمپلنت دندانی، دندان های مجاور تراشیده نمی شوند. همچنین دچار پوسیدگی های بعدی نخواهند شد.

  • اعتماد به نفس

به خاطر اینکه ایملپنت ها بسیار شبیه دندان های طبیعی است، بیمار تفاوت کمتری نسبت به دندان های طبیعی احساس می کند. به این ترتیب به خاطر اینکه بیمار نگران مشکلات دندان مصنوعی یا توجه سایر افراد به دندان های از بین رفته خود نیست، اعتماد به نفس بیمار افزایش خواهد یافت. دندان های مصنوعی عادی همچنین می توانند بر وضعیت صحبت کردن شما تاثیر داشته باشد و اعتماد به نفس بیمار را در زمان صحبت کردن کاهش دهد.

  • طول عمر

ایمپلنت دچار پوسیدگی نمی شود و به طور معمول عمر ایمپلنت از سایر درمانهای جایگزین بسیار طولانی تر است. در صورت رعایت کامل بهداشت دهان و دندان، ایمپلنت دندانی دائم خواهد بود.

حالت های مختلف کاشت دندان

واقعیت این است که طول درمان ایمپلنت بسته به حالت های مختلف کاشت دندان، شامل زمان های متفاوتی است. در ادامه حالت های مختلف را برایتان خواهیم گفت.

  • جایگزینی یک دندان

برای پر کردن این فضای بی دندانی، از روشی به نام بریج (پل) استفاده می شود. در این درمان، نیاز به تراش دندان های مجاور ناحیه بی دندانی برای جایگزینی دندان است. نقطه ضعف این درمان، آسیب به دو دندان سالم است که منجر به پوسیدگی آنها نیز می شود. علاوه بر آن به دلیل تحریک نشدن استخوان، تحلیل تدریجی استخوان نیز به وجود می آید. بنابراین پزشک معمولا پیشنهاد ایمپلنت را میدهد.

  • ایمپلنت چند دندان

برای پر کردن این نوع ناحیه بی دندانی، معمولا از پروتز متحرک استفاده می شود. پروتزهای متحرک با قلاب دور دندان قرار می گیرند. در این درمان با وجود اینکه نیازی به تراش دندان های مجاور نیست، اما سنگینی و فشار پایه ها به دندان های پایه منجر به لق شدن دندان های مجاور و در نتیجه پوسیدگی دندان ها می شود. در این مورد نیز می توان با کاشت ایمپلنت، علاوه بر حفظ زیبایی ظاهری، مانع آسیب رسیدن به دندان های سالم و استخوان فک شد.

  • ایمپلنت تمام دندان ها

در این مورد معمولا از پروتزهای کامل متحرک استفاده می شود. پروتزهای کامل متحرک مشکلات بسیاری را برای بیمار از قبیل: لقی پروتز در دهان، سختی تکلم و… ایجاد می کند. حال آنکه با ایمپلنت های دندانی می توان راحتی و زیبایی را بیمار بازگرداند. (ایمپلنت دندان مصنوعی).

درمان ایمپلنت چند مرحله دارد؟

درمان ایمپلنت شامل دو مرحله جراحی (کارگذاری ایمپلنت در فک) و پروتز (کار گذاری روکش روی ایمپلنت) می باشد. در صورتیکه درمان ایمپلنت نیاز به جراحی های بازسازی داشته باشد. (به علت کمبود استخوان فرد)، این بازسازی یا همزمان با جراحی کاشت دندان  انجام می شود یا در موارد پیچیده که میزان زیادی استخوان از دست رفته باشد، نیاز به بازسازی یک مرحله قبل از جراحی ایمپلنت وجود دارد. در موارد معمول و عادی که یک مرحله بازسازی قبل از جراحی ایمپلنت نیاز نیست کل پروسه درمانی سه الی شش ماه طول می کشد.

طول درمان ایمپلنت به چه عواملی بستگی دارد؟

این زمان بستگی به موارد متعدد دارد، از جمله : فک بالا یا پایین، قسمت جلوی فک یا عقب فک، تعداد ایمپلنت و پیچیدگی کار، وجود یا عدم وجود جراحی بازسازی همزمان با جراحی ایمپلنت از عوامل تعیین کننده می باشند. اگر در رابطه با ایمپلنت نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، این مقاله را حتما بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

کلیک کنید.
تماس آنلاین از طریق واتس اپ با مطب
کلینیک دکتر غزال آرش راد با مشاوره آنلاین در زمینه ایمپلنت، کامپوزیت دندان و لمینت دندان.