دندان عقل نهفته و نیمه نهفته

جراحی دندان عقل نهفته و نیمه نهفته

نکات جراحی دندان عقل نهفته و نیمه نهفته:

جراحی دندان عقل نهفته و نیمه نهفته  شامل مراحلی است، که توسط جراح انجام می شود از جمله :

• برش جراحی ناحیه دندان عقل
  •  برداشت استخوان از اطراف دندان و تقسیم کردن و برش دندان جهت سهولت خارج کردن.
  • در صورت رعایت موارد زیر از طرف بیمار، مراحل بعد از جراحی به سهولت و بدن بروز مشکل یا درد آنچنانی پایان میابد.

مراقبت های لازم پس از جراحی دندان عقل:

مراقبت های لازم در ۲۴ اول پس از جراحی دندان عقل:

• گاز استریل روی زخم را تا یک ساعت به کمک دندانهای مقابل با فشار نگه دارید.
      •  از باز و بسته کردن و یا تعویض گاز خودداری نمایید.
      •   آب دهان خود را به طور معمول فرو ببرید
      •  حتی الامکان سه تا چهار ساعت از صحبت کردن پرهیز کنید.
      • بلافاصله پس از جراحی، ناحیه عمل شده را از روی صورت با کیسه یخ به طور متناوب(ده دقیقه به ده دقیقه) تا چند ساعت کمپرس کنید.
      • خونریزی خفیف تا ۶ ساعت پس از جراحی طبیعی است .
      • گاهی تا ۲۴ ساعت نیز ممکن است بزاق آغشته به خون باشد.
      • در صورت بروز خونریزی شدید: گاز استریل را روی هم تا کرده و در محل عمل شده به مدت یک ساعت به کمک دندانهای مقابل فشار دهید.
      • غالبا” پس از عمل جراحی درد وجود دارد. بهتر است قبل از بروز دردو از بین رفتن اثر داروی بی حسی از داروهای مسکن استفاده نمایید.
      •  در صورت ادامه درد طبق دستور پزشک از مسکن تجویز شده میل نمایید. بروز تب تا یک درجه پس از عمل جراحی نشانه عفونت نمی باشد.
      • از آنجا که بدن برای ترمیم و بهبودی زخم نیاز به مواد غذایی کافی و پر انرژی دارد هیچ یک از وعده های غذایی را حذف نکنید.
      • در دوازده ساعت اول پس از جراحی غذاهای سرد و مایع استفاده شود و از روز بعد، رژیم غذایی معمول را شروع نموده و تا یک هفته از جویدن غذا روی ناحیه جراحی شده خودداری کنید.

مراقبت های کلی پس از ۲۴ساعت اول جراحی دندان عقل:

• حداقل به مدت ۵ شبانه روز از کشیدن سیگار خودداری کنید.
    • تا ۲۴ ساعت از فعالیت شدید بدنی پرهیز نمایید.
    • بروز تورم و کبودی و محدودیت در باز کردن پس از جراحی امری طبیعی است.
    •  معمولا از ۲ الی ۳ روز پس از جراحی افزایش یافته و سپس به تدریج با کمپرس گرم رو به کاهش می نهد.
    • همچنین وجود غشای سفید رنگ در محل زخم و مخاط اطراف آن همیشه دلیلی بر وجود عفونت نیست و پس از مدتی بخصوص با شستشوی دهان از بین خواهد رفت.
    • شستشوی دهان تا ۲۴ ساعت لازم نیست.
    •  از روز دوم حداقل ۶ بار در روز و به خصوص بعد از صرف غذا دهان را با سرم فیزیولوژی یا محلول آب نمک رقیق شستشو دهید.
    • از جمله این موارد مصرف به موقع مسکنها و تزریق ضد التهاب پس از جراحی که توسط دندانپزشک تجویز شده و رعایت این نکته که از خالی کردن آب دهان و خونابه خودداری نماید
    • . تف کردن آب دهان باعث خارج شدن لخته خون تشکیل شده از محل جراحی و کندی پروسه ترمیم محل جراحی می شود.
Review Date
Reviewed Item