جرم گیری دندان (اولتراسونیک , برساژ , فیلم , مزایا , معایب )

اولین، اساسی ترین و ساده ترین راه جهت رسیدن به سلامت دهان، جرم گیری دندان است. در جرمگیری جرمها و پلاکهای میکروبی روی دندان برداشته می شود. جرم ها باعث التهاب، خونریزی و تورم لثه، بوی بد دهان و همچنین پوسیدگی دندانها می شود. در واقع فقط توسط یک جرمگیری می توانیم مانع ایجاد تمام این مشکلات شویم یا آنها را درمان کنیم. به طور کلی دو نوع جرم گیری وجود دارد. جرمگیری بالای لثه و زیر لثه. جرم گیری زیر لثه بیشتر برای افرادی است که دارای بیماری پریو هستند.

جرم گیری دندان

یکی از چیزهایی که باعث جرم دندان می شود، مصرف زیاد چای و قهوه است. چای و قهوه در طولانی مدت می تواند باعث زردی دندان ها شود. همچنین عدم رسیدگی درست به دندان ها نیز میتواند باعث جرم دندان ها شود. اگر شما نیز با فرم و سایز دندان هایتان مشکلی ندارید اما رنگ شان زرد شده، جرمگیری میتواند مشکل شما را حل کند. همچنین جرمگیری می تواند بوی بد دهان تان را از بین ببرد. گاه بوی بد دهان به خاطر جرمی است که روی دندان هایتان وجود دارد. جرمگیری این رسوبات را از بین می برد. دندانها پس از جرمگیری نسبت به پوسیدگی مقاومترند.

آیا جرمگیری ضرر دارد؟

پاسخ قطعی به این سوال خیر است. در واقع این جرم دندان است که ضرر دارد و باعث پوسیدگی دندان های شما می شود. دلیلی که این عقیده وجود دارد این است که جرم ها حکم یک عایق روی دندان ها را دارند. در نتیجه پس از تمیز شدن دندان ها و از بین رفتن این لایه عایق دندان های شما تغییرات حرارتی را بهتر حس می کند. در چنین شرایطی ممکن است تیر کشیدن دندانهای شما بیشتر است. اما پس از چند روز این حساسیت کاملا رفع می شود.

آیا جرم گیری باعث لق شدن دندان ها می شود؟

خیر. چه بسا دندان شما قبلا لق شده است ولی به دلیل رسوبات و جرم اطراف دندان متوجه آن نشده اید. پس از سفید کردن دندان ها و از بین رفتن جرم دندان متوجه لق شدن آن می شوید. هرچه زودتر این مشکل مشخص شود از نظر هزینه و سلامتی برای شما بهتر خواهد بود.

مراحل جرم گیری دندان

در افرادی که دارای بیماری لثه هستند ابتدا جرم گیری زیر و بالای لثه انجام می شود. به مدت دو هفته رعایت بهداشت و دهان شویه تجویز می شود و بعد از دو هفته معاینه مجدد لثه و نیاز و یا عدم نیاز به درمانهای پیشرفته تر لثه بررسی می شود. اما اگر دچار بیماری پریو نباشید، جرم گیری معمولی دارای سه مرحله است که بسته به نیاز بیمار ممکن است دو و یا هر سه مرحله انجام شود.

مرحله اول جرمگیری

جرم گیری و برداشت جرم ها توسط اسکیلر و یا کویترون

مرحله دوم

جرم گیری می تواند برداشت استینها باشد. برای افرادی که دارای رنگدانه های چسبناک روی دندانها هستند. این استینها در افراد چای خور و بویژه سیگاری بیشتر دیده می شود. معمولا این استینها بسیار چسبناک هستند و برداشت آنها توسط دستگاه جرم گیری هم بسیار زمانگیر و هم بسیار خسته کننده برای بیمار و دندانپزشک می باشد. جهت این موضوع دستگاه مخصوصی ابداع شده که پروفی میت و یا به صورت مصطلح ایرفلو گفته می شود. این روش به سرعت و بدون ایجاد حساسیت در دندانها استینها و رنگدانه های قهوه ای و چسبناک چای و قهوه و سیگار را از روی سطح دندانها بر می دارد.

مرحله سوم

برساژ یا پالیش سطح دندانها توسط پامیس

جرم گیری دندان ها هر چند وقت یکبار توصیه میشود؟

دکتر غزال آرش راد معتقد هستند که جرم گیری بهتر است هر شش ماه یکبار انجام شود. البته که پاسخ قطعی به شرایط دندان های هر فرد بستگی دارد. به عنوان مثال افراد سیگاری و یا کسانی که زیاد چای و قهوه می نوشند، سریعتر دندان هایشان زرد می شود. اما در حالت کلی جرم گیری دندان ها ، سالی یکبار به همه افراد توصیه اکید می شود.

آیا جرم گیری باعث سفید شدن دندان ها می شود؟

جرمگیری فقط لک ها و جرم های روی دندان را از بین می برد و پس از آن رنگ طبیعی دندان های شما نمایان می شود. اگر به دنبال سفیدی کامل دندان هایتان هستید، باید به سراغ روش هایی مانند کامپوزیت یا لمینت بروید. در واقع جرمگیری باعث سفید شدن دندان های شما نمیشود، اما جرم ها را از بین می برد و جدا از مسائل دندانپزشکی زیبایی برای سلامت و بهداشت دهان و دندان شما بسیار موثر است.

برای جرم گیری سراغ چه دندانپزشکی بایست بروم؟

جرم گیری حدودا در تمام مطب های دندانپزشکی انجام می شود. دندانپزشکان عمومی این پروسه را بسیار انجام می دهند. برای جرم گیری به این توجه کنید که آیا پروسه توسط خود دندانپزشک انجام می شود یا دستیاران وی. تخصص و اخلاق حرفه ای دندانپزشک به نظر من مهم ترین فاکتور در انتخاب دنداپزشک برای جرم گیری است.

2 دیدگاه. Leave new

  • سلام
    حدود ۱۰ سال پیش من ارتودنسی کردم و دکترم بعد از ارتودنسی چندین بار جرم گیری برای من انجام داد. در حال حاضر علی رقم مراقب بسیار از دندانم، به شدت دندان هایم زرد شده و شکل نامناسبی دارد آیا روشی برای از بین بردن این حالت وجود دارد و یا لازم است دندان هایم روکش شود؟

    پاسخ
    • عمولا بعد از ارتودنسی، کامپوزیت ونیر نتیجه خیلی خوبی داره. چون دندانها تا حد زیادی مرتب شدند و معمولا فقط اصلاحات در رنگ و فرم لازمه و تغییرا کوچک در نظم یا فاصله. بنابراین نتیجه کامپوزیت ونیر بعد ارتودنسی خیلی خوبه.
      معمولا ارتودنسی باعث بدرنگی دندانها میشه. به علت جمع شدن استین و دکلسیفیکاسیونهایی که حین ارتودنسی روی دندونها ایجاد میشه و همچنین بقایای ادهزیوهای ارتودنسی

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

کلیک کنید.
تماس آنلاین از طریق واتس اپ با مطب
کلینیک دکتر غزال آرش راد با مشاوره آنلاین در زمینه ایمپلنت، کامپوزیت دندان و لمینت دندان.