پروتز ایمپلنت – رعایت بهداشت و مراقبت از آن

مراقبت از ایمپلنت دندان طول عمر پروتز ایمپلنت دندان را افزایش میدهد. در این مقاله دکتر غزال آرش راد، روش های مراقبت و نگهداری از ایمپلنت را به شکل کامل برایتان توضیح خواهند داد. این مراقبت ها به شکل قابل توجهی بر طول عمر ایمپلنت دندان تاثیرگذار است.  اگر پس از خواندن این مقاله سوالی داشتید، میتوانید کامنت بگذارید. دکتر آرش راد پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

مراقبت از ایمپلنت دندان

مراقبت از ایمپلنت دندان

مراقبت و نگهداری از ایمپلنت در طول عمر ایمپلنت نقش بسیار مهم و حیاتی دارد. ایمپلنت با اینکه مانند دندان پوسیده نمی شود، ولی مستعد آسیب پذیری است. چون در داخل استخوان است. در نتیجه با لثه و استخوان تماس مستقیم دارد. بنابراین با نگهداری نامناسب و یا عدم رعایت بهداشت به طرز صحیح آسیب های غیر قابل برگشتی ایجاد میشود. این آسیب ها به شکل تحلیل استخوان، التهاب لثه و یا پری ایمپلنتایتیس خود را نشان می دهد.
چون ایمپلنت حس ندارد و بیمار دردی احساس نمی کند، ممکن است بیمار زمانی متوجه مشکل شود که کار از کار گذشته و نمی توان ایمپلنت را نجات داد.

چگونه بهداشت مربوط به ایمپلنت ها را مراعات کنیم؟

ایمپلنتهای تکی کاملا” مشابه دندان هستند. بنابراین مسواک و نخ دندان کافی است. مسواک را از دو سه میلیمتر بالاتر و از روی دندان و لثه آغاز کنید. مسواک را در فک بالا به سمت پایین و در فک پایین به سمت بالا حرکت دهید.

اگر چند ایمپلنت انجام داده اید، با توجه به اینکه پروتزهای ایمپلنت بهم متصل می شوند، تمیز کردن آنها نیاز به یک سری کارهای دیگر نیز دارد. هدف از همه انواع مراقبتهایی که در سطرهای آتی گفته می شود، تمیز کردن محل اتصال روکش به لثه است. تجمع مواد غذایی ریز هر چند حتی قابل مشاهده نباشند، باعث التهاب لثه می شود. سه نوع وسیله جهت این کار به شما معرفی میکنیم. با هر کدام از این سه وسیله که راحت تر هستید، به سراغ دندان هایتان بروید.

مراقبت از ایمپلنت دندان
  • نخ دندان سوپر فلاس

این نخ شامل سه قسمت است. یک قسمت آهاری که می توانید مانند سوزن نخ کردن از بین ایمپلنتها در منتهی الیه لثه ای وارد کنید. سپس با قسمت ابری مانند و پفی آن به صورت جلو و عقب و چپ و راست کاملا آن ناحیه را تمیز کنید. بعد نخ را دوباره خارج کنید. بر فرض مثال اگر سه ایمپلنت متصل به هم دارید، دو قسمت برای سوپرفلاس کشیدن وجود دارد. یا زمانی که دو ایمپلنت فضای سه دندان را پر میکنند، با این نخ میتوانید تمیز کنید. لازم به ذکر است از این نخ برای بریجها و یا روکشهای دندانی که بهم متصل هستند نیز استفاده کنید. قسمت سوم سوپرفلاس نخ دندان معمولی است. از نخ دندان معمولی برای سایر دندان ها میتوانید استفاده کنید.

  • مسواک اینتر پروگزیمال interproximal

نام دیگر آن مسواک بین دندانی و یا مسواک ارتودنسی (مصطلح بین بیماران) است. این مسواک شبیه شیشه شور است. قسمت پشتی سر آن را باید بلند کنید تا سری های مسواک را در آن جا بیندازید. این مسواکبرای تمیز کردن همان نواحی قابل استفاده است.

مراقبت از ایمپلنت دندان
مراقبت از ایمپلنت دندان
  • واترجت

این دستگاه وسیله ای است که آب را با فشار جت می کند. در نتیجه مواد غذایی ریز را از زیر ایمپلنتها خارج می کند. البته برای سایر دندانها نیز می توانید از آن استفاده کنید. معمولا دارای چند سری هستند. این سری ها برای دندانهای معمولی، ایمپلنتها، ارتودنسی و برای زبان وجود دارد. واترجت دارای انواع مسافرتی، تک نفره و خانوادگی است. نوع خانوادگی آن،  مخزن آب بزرگ و چند بسته سری دارد. البته ترجیح این است که با وجود استفاده از واترجت از مسواک بین دندانی نیز برای بهتر شدن رعایت بهداشت استفاده کنید.

3 دیدگاه. Leave new

  • سلام خانم دکتر وقت بخیر. حدود پنج روزه که پروتز ایمپلنت دندون پنج بالا رو برایم قرار دادند. در پنج روز اخیر هیچ دردی حس نمیشد فقط حس چیز سنگین و اضافی رو توی دندونم داشتم اما روز پنجم به طور اتفاقی بعد از غذاخورد در ناحیه ایمپلنت احساس کردم که متوجه شدم از لثه اطراف محل ایمپلنته. به نظرتون مشکل چیه؟نگرانم ممنون میشم راهنمایی کنین

    پاسخ
  • با سلام من دندونم رو لیفت سینوس و پودر استخوان کردن و ایمپلنت رو جا دادن میخواستم پروتز دندان انجام بدم، دندان ۶ بالا ، چه جنسی برا پروتز استفاده میشه و چه کار هایی مفید هست بدا انجام دادن، جنس پروتز و…

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

کلیک کنید.
تماس آنلاین از طریق واتس اپ با مطب
کلینیک دکتر غزال آرش راد با مشاوره آنلاین در زمینه ایمپلنت، کامپوزیت دندان و لمینت دندان.