اصلاح دندان کوتاه – طرح لبخند

دندان های کوتاه می تواند منبع ناامنی و ناامیدی برای بسیاری از افراد باشد.  چرا که اندازه متناسب دندان ها بر روی زیبایی ظاهری تاثیرگذار است. این مشکل چه به دلیل ژنتیک باشد و یا عوامل دیگر، داشتن دندان های کوچکتر از حد متوسط می تواند بر لبخند و اعتماد به نفس کلی شما تأثیر بگذارد. خوشبختانه، چندین گزینه برای درمان و اصلاح دندان کوتاه وجود دارد که می تواند به شما در دستیابی به لبخندی که می خواهید کمک کند. در این مقاله این راهکارها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. لطفا تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

اصلاح دندان کوتاه

علت کوتاهی دندان چیست؟

دلایل متعددی وجود دارد که چرا یک فرد ممکن است دندان های کوتاهی داشته باشد. برخی از شایع ترین علل عبارتند از:

ژنتیک: دندان های کوتاه می توانند ارثی باشند و از نسلی به نسل دیگر منتقل شوند.

مشکلات رشدی: برخی شرایط پزشکی مانند هیپودنشیا (فقدان مادرزادی برخی از دندان ها) می تواند منجر به کوچک شدن دندان ها شود.

فرسایش دندان: فرسایش مزمن دندان می تواند به مرور زمان باعث کوچکتر شدن دندان ها شود.

پوسیدگی دندان: پوسیدگی شدید دندان می تواند باعث شود بخشی از دندان برداشته شود و اندازه دندان باقی مانده کوچکتر شود.

هیپوپلازی مینا: در چنین شرایطی مینای دندان به اندازه کافی رشد نکرده است و باعث می شود دندان ها کوچکتر و شکننده تر به نظر برسند.

درمان و اصلاح دندان های کوتاه

چندین گزینه برای درمان دندان های کوتاه وجود دارد. هر کدام از این روش ها محدودیت های خود را دارند که با توجه به شرایط فک و دندان هر فرد متفاوت است.

ارتودنسی

درمان‌های ارتودنسی مانند بریس‌ها و ترازهای شفاف می‌توانند با صاف کردن دندان و بزرگ‌تر نشان دادن آن‌ها به بهبود ظاهر کلی دندان‌ها کمک کنند. این راهکار زمانی میتواند مورد استفاده قرار بگیرد که دندانها بر روی هم قرار گرفته باشند. در واقع دلیلی که باعث میشود دندانهایتان کوچک به نظر برسند مهم است. اگر این دلیل بهم ریختگی دندان ها باشد، میتوان با ارتودنسی درمان را انجام داد.

اصلاح دندان های کوتاه با کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان روشی برای اصلاح دندانهای کوتاه است. گاهی ممکن است شرایط فک و دندانی شما کاملا مناسب باشد. تنها اندازه آنها کوچکتر باشد. در نتیجه لبخندهایتان زیبایی کاملی نداشته باشد. در چنین شرایطی استفاده از کامپوزیت میتواند راهکاری برای درمان دندان های کوتاه باشد. اصلاح کوتاهی دندان با کامپوزیت شامل استفاده از موادی همرنگ دندانهاست. پزشک متخصص کامپوزیت ها را بر روی دندانهایتان شکل می دهد و این کار را به گونه ای انجام میدهد که اندازه دندانهایتان متناسب تر به نظر برسد. در نظر داشته باشید که برای استفاده از این روش ابتدا باید بررسی شود که آیا کاندیدای مناسبی برای این راهکار هستید یا نه. میتوانید درباره کامپوزیت اینجا بخوانید: کامپوزیت ونیر چیست؟

درمان کوتاهی دندان با لمینت

لمینت ها یکی از محبوب ترین و بهترین روش ها برای بهبود ظاهری دندانهای شماست. اگر کوچکی دندانهای شما زیاد نیست، میتوان از این روش استفاده کرد. لمینت ها بر روی دندان هایتان قرار میگیرند. آنها تمامی دندان تان را پوشش می دهند. لمینت ها به علت زیبایی منحصر بفردی که دارند طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده اند. اما اینکه چقدر این روش برای شما مناسب باشد، نیاز به بررسی توسط پزشک دارد. میتوانید درباره لمینت اینجا بیشتر بخوانید: لمینت دندان

افزایش طول تاج

افزایش طول تاج از سمت لثه با نامهای مختلفی شناخته می شود مانند: leveling لثه یا لیفت لثه. این روش دارای محدودیت هایی است و بسته به طول ریشه دندان ها میتوان برای برخی بیماران انجام داد. اگر بدون در نظر گرفتن طول ریشه، از این روش استفاده شود، می تواند باعث لقی دندان شود. بنابراین این راهکار به فاکتورهای مختلف بستگی دارد و نیاز به معاینه کامل کلینیکی و رادیوگرافی (عکس دندان) دارد.

از دیگر عوامل مهمی که در این روش درمانی تاثیرگذار است، رابطه قرارگیری دو فک نسبت بهم و دندانهای بالا و پایین است. افزایش طول دندان از لبه اینسیزال یا به اصطلاح لبه برنده نیاز به بررسی موردی هر فک دارد. اگر پزشک متخصص این موضوع را در نظر نگیرد، منجر به شکستن و پریدگی کامپوزیت یا لمینیت انجام شده، سایش دندانهای فک مقابل و حتی ایجاد درد و مشکل در مفصل فکی خواهد شد.

مزایای درمان دندان های کوتاه چیست؟

درمان دندان های کوتاه فواید زیادی دارد، از جمله:

بهبود ظاهر: درمان دندان های کوتاه می تواند به بهبود ظاهر کلی لبخند شما کمک کند و به شما احساس اعتماد به نفس و اطمینان بیشتری می دهد.

سلامت دهان و دندان بهتر: درمان دندان‌های کوچک همچنین می‌تواند با اصلاح مسائل مربوط به گاز گرفتن، جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماری لثه و بازگرداندن عملکرد طبیعی دندان‌ها، سلامت دهان و دندان شما را بهبود بخشد.

افزایش دوام: درمان دندان‌های کوچک با روکش‌های دندانی، روکش‌ها یا ایمپلنت‌ها می‌تواند آنها را قوی‌تر و بادوام‌تر کند و به جلوگیری از آسیب یا پوسیدگی در آینده کمک کند.

قبل از انجام درمان دندان های کوتاه چه نکاتی را باید در نظر بگیرید؟

قبل از انجام هر گونه درمان دندان کوچک، مهم است که چند فاکتور را در نظر بگیرید، از جمله:

هزینه: هزینه درمان دندان های کوتاه بسته به نوع درمانی که انتخاب می کنید می تواند متفاوت باشد. مهم است که بودجه خود را در نظر بگیرید و گزینه های تامین مالی را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

زمان: برخی از درمان‌های دندان‌های کوچک، مانند ارتودنسی، ممکن است چندین ماه یا حتی سال‌ها طول بکشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

کلیک کنید.
تماس آنلاین از طریق واتس اپ با مطب
کلینیک دکتر غزال آرش راد با مشاوره آنلاین در زمینه ایمپلنت، کامپوزیت دندان و لمینت دندان.