پروتز دندان و انواع آن

اگر دندان از دست رفته دارید و گذرتان به دندانپزشکی افتاده، حتما درباره پروتز دندان شنیده اید. شاید برایتان سوال باشد که چیست؟ چه کاربردی دارد؟ در این مقاله دکتر غزال آرش راد متخصص پروتز و ایمپلنت دندانی برایتان درباره این موضوع خواهند گفت. لطفا تا پایان مقاله با ما همراه باشید و اگر سوالی در این زمینه داشتید، کامنت بگذارید. ما پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستیم.

پروتز دندان به شکل ثابت

پروتز دندان چیست؟

به طور کلی روشی است که پزشکان برای جایگزینی دندان از دست رفته از آن استفاده می کنند. از ایمپلنت تا دندان مصنوعی و روکش را با همین نام میخوانند. جایگزینی دندان شامل دو روش است: پروتز متحرک و ثابت.

پروتز متحرک

پروتز متحرک روشی است که بیمار میتواند دندان ها را از دهان خارج کند. نام دیگر پروتز متحرک، پلاک است. مشکلی که این گروه از پروتزها دارند، لقی آنها است. صرف غذا در چنین حالتی دچار به سختی انجام میشود. این نوع متحرک خود شامل دو دسته مختلف است:

  • پروتز متکی بر بافت

به این نوع پروتز، دنچر، اوردنچر و یا دست دندان نیز گفته میشود. این نوع پروتز متکی بر بافت است. در واقع دست دندانهایی هستند که توسط ایمپلنت محکمتر به فک می چسبند. یعنی تقریبا به حالت دگمه فشاری هستند. برای دست دندان های متکی بر ایمپلنت، در حالتی که هیچ دندانی نداشته باشید، در فک پایین نیاز به دو الی چهار ایمپلنت وجود خواهد داشت. این تعداد در فک بالا چهار عدد است. بدین ترتیب باز بیمار پروتز متحرک دارد، ولی لقی آن بسیار کمتر است. درنتیجه راحت تر غذا خواهد خورد.

  • پروتز متحرک معمولی

این نوع قبل از ابداع ایمپلنت بسیار معمول بود. به آنها دنچر و پلاک نیز میگویند. پروتز متحرک معمولی یا دندان‌مصنوعی را حتما دیده اید. میزان لقی و سختی غذا خوردن با این نوع پروتز بسیار بیشتر از حالت قبلی است.

پروتز-دندان

پروتز ثابت دندان

همانطور که گفتیم دو نوع پروتز داریم که نوع متحرک آن به دو دسته مختلف تقسیم میشد. اما نوع دیگر آن ثابت است. پروتز ثابت، شبیه به دندان طبیعی بر روی فک قرار میگیرد. در واقع این نوع قابل درآوردن از دهان نیست. پروتز ثابت ممکن است متکی بر دندانهای اطراف محل بی دندانی باشد و یا متکی بر ایمپلنت.

چه کسانی به پروتز نیاز دارند؟

اگر دندانهای خود را از دست داده اید، پروتز نیاز شما خواهد بود. فراموش نکنید در صورت نبود دندان، استخوان های اطراف به مرور زمان تحلیل می روند. با تحلیل استخوان، سلامت دهان و دندان شما به خطر می افتد و جایگزینی دندان جدید سخت تر خواهد شد. اگر در اطراف محل بی دندانی، دندان دیگری داشته باشید، با گذشت زمان آنها نیز به سمت محل خالی کج می شوند. به همین علت باید به محض نبود دندان به هر دلیلی، به سراغ جایگزینی آنها بروید. در واقع میتوان گفت شرایطی که در بالا گفتیم، نشان دهنده کسانی است که نیاز به پروتز دارند و کاندیدای آن هستند.

6 دیدگاه. Leave new

  • بهرام مکاریان
    2022-09-07 1:08 ق.ظ

    سلام ایا میشود اوردنجر را به صورت تابت روی چهارتا ایمپلنت داشت که دیگه نیازی نباشه از دهان بیرون بیاوریم

    پاسخ
  • پژمان فخری
    2022-05-22 3:26 ب.ظ

    سلام منحدودا ۳۴_۳۵ سالمه فک بالا و فک پایین کاملا داندان مصنوعیه هردو فک و از لحاظ ظاهری خیلی حالت لب بالا و فک بد شده وفاصله بین بینی تا پایین فک خیلی کوتاه شده و این تغیر ظاهری برای همه آشکار هست و سوال میکنن چرا لب و فکت اینجور شده یعنی به داخل رفته تغریبا این حالت)،
    هم از نظر ظاهری مشکل شدید دارم
    و از نظر فیزیکی هم همیشه لثه‌ام زخمه، یکبار ینفر گفت اصلا لثه نداری، ازتون راهنمایی یا مشاوره خواستم که چکار کنم؟ ممنون

    پاسخ
  • محمدجواد صابری
    2018-11-26 6:11 ب.ظ

    سلام من حدود۳۵ساله که قرص کرتون استفاده میکنم و از قرص ضد پوکی استخوان هم استفاده کرده ام و با گرفتن عکس cbctو ازمایش … که اگر اجازه دهید تصویرشان را برایتان بفرستم خواهان اگر شرایط داشته باشم ایمپلنت وگرنه پروتز ترجیحا ثابت و چنانچه نه متحرک هستم اگر شماره بفرستید تصاویر رو بفرستم و شما نظر دهید منتظرم با تشکر

    پاسخ
    • غزال آرش راد
      2018-11-26 9:15 ب.ظ

      سلام فکر میکنم شماره دادن خدمتتون، تماس گرفته بودید با مطب

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

کلیک کنید.
تماس آنلاین از طریق واتس اپ با مطب
کلینیک دکتر غزال آرش راد با مشاوره آنلاین در زمینه ایمپلنت، کامپوزیت دندان و لمینت دندان.