استانداردهای دندانپزشکی برای مقابله با شیوع کرونا

این روزها که کرونا به تیتر اول اخبار تبدیل شده یکی از نگرانی های مهم مراجعین و پزشکان روش جلوگیری از انتقال این ویروس است. اگرچه بنظر میرسد که در شرایط کنونی دندانپزشکی در کرونا انجام نشود. اما در برخی از موارد، مراجعه به دندانپزشک غیرقابل اجتناب است. بدین منظور تصمیم گرفتم قسمتی از کتاب guidelines for infection control 2015 را به صورت ترجمه با شما به اشتراک بگذارم.

پیش از ادامه لازم به ذکر میدام که مراقبت های یاد شده برای بیماران عفونی است نه تمامی بیماران گرچه با توجه به شرایط کنونی و گسترش ویروس کرونا باید این شرایط را برای تمام بیماران رعایت نمود و استفاده از کلمه بیمار عفونی”  برای تمام بیماران قابل تعمیم است.

دندانپزشکی در کرونا

استانداردهای کنترل عفونت برای مراجعان دندانپزشکی در کرونا

در شرایط نرمال استانداردهایی برای کنترل عفونت وجود دارد به نام standard precaution که همواره باید انجام شود. در مواردی که عفونت یا عامل میکروبی خاصی وجود دارد سطح مراقبت ها تغییر کرده و با نام  transmission based precautions معرفی میگردد که در مورد ویروس کرونا  استاندارد شرایط کنترل عفونت با نام airborne and droplet precautions باید رعایت گردد.
این موارد برای جلوگیری از عوامل عفونی هست که از طریق راه تنفسی یا تماس مخاطی با ترشحات تنفسی منتقل میشود.

استفاده از رسپیریتور (ماسک) جراحی

یکی از این استاندارهای دندانپزشکی در کورنا، استفاده از رسپیرستورهای جراحی مثل N95 می باشد که میتواند باعث کاهش انتقال میکروارگانیسمهایی شود که در طول زمان معلق بودن در هوا عفونی باقی میمانند. حضور در چنین فضایی باعث میشود، میکرو ارگانیسم ها توسط افراد تنفس شود.

چند نکته در مورد پوشیدن ماسک (برای دندانپزشکان):

  1. ماسک را قبل از دستکش بپوشید.
  2. باید دهان، بینی و چانه را کامل بپوشانید.
  3. ماسک را فقط از طریق کشهایش در بیاورید.
  4. بعد از اعمال دندانپزشکی و بین بیماران ماسک را کاملا در نیاورید و به صورت شل روی گردن (زیر چانه) نیندازید.

نکته مهمی که باید همواره مد نظر داشته باشید این است که توانایی فیلتراسیون ماسکها بعد از ۲۰ دقیقه به علت مرطوب شدن از داخل و خارج کم میشود لذا در صورت طولانی بودن زمان درمان لازم است حتما تعویض ماسک صورت پذیرد.

آنچه باید برای درباره ویروس کرونا بدانید

آیا برای پیشگیری از کرونا تنها ماسک های N95 قابل اعتماد است؟

تحقیقی درباره انواع ماسک ها انجام شده است. محققین بررسی کرده اند که چقدر ماسک های n95 نسبت به ماسک های معمولی ریسک انتقال ویروس آنفولانزا را کاهش می دهند؟ نتیجه مطالعه به شرح زیر است:
ماسکهای معمولی که کاملا برروی صورت به درستی قرار میگیرند و به اصطلاح seal شوند، میتوانند ۹۵٪ مانع ورود پارتیکلهای ویروس آنفلونزا شوند. این میزان برای ماسکهای N95 که محکم با صورت فیت شده اند ۹۹٪ است. در مقابل در صورتی که ماسکها به صورت شل روی صورت قرار بگیرند ۵۶٪ و ماسکهای N95 حدود ۶۶٪ پارتیکلهای ویروس را  بلاک مینماید.

دندانپزشکی در کرونا

درمان دندانپزشکی بیماران مشکوک به کرونا

  1.  بیشتر فعالیت های دندانپزشکی تولید آئروسل (aerosol) میکنند. آئروسل ذرات معلقی اند که از تراش خوردن دندان بیمار عفونی و پخش آن در هوا بوجود می آید. اگرچه در حالت عادی این ذرات برای بیماران ضرر خاصی ندارد. اما این ذرات میتوانند عامل انتقال ویروس باشند. چرا که  این آئروسل ها ابعاد تقریبی سه میکرو متر یا کمتر دارند که میتواند از راه تنفس منتقل گردند. همچنین با توجه به ابعاد آنها قابلیت حمل ویروس کرونا را دارند. معمولترین عوامل تولید airborne aerosol، توریین، اسکیلر اولتراسونیک و پوآر آب و هوا است. بنابراین بهتر است هیچ درمان غیر اورژانسی (الکتیو) برای بیماران مشکوک انجام نشود.
  2. در صورت انجام درمان اورژانسی باید موارد transmission based precautions رعایت شود.
  3. این بیماران در صورت درمان باید به عنوان آخرین بیمار روز معاینه و درمان شوند.
  4. استفاده از دهانشویه قبل از شروع کار.
  5. استفاده از رابردم و تکنیکهایی که ایجاد ایروسل رو به حداقل میرسانند.
  6. تمیز کردن سطوح در دو مرحله(دو بار یا two cycles).
  7. در مجموع بهتر است که با مسکن یا عوامل آنتی مایکروبیال مناسب تاخیر در درمان ایجاد شود تا شخص دیگر عفونی نباشد.

2 دیدگاه. Leave new

  • مهدیه نادری
    2021-02-06 11:59 ق.ظ

    سلام خسته نباشیدخانم دکتر یه سوال که ذهن منومشغول کرده اینه که درزمان بیماری کرونا ایا استفاده ازکلیه دستگاهاهی دندان پزشکی باعث بروزانتقال بیماریی رونمیده ایا وسایل دندانپزشکی برای هرکس بعدازاستفاده استریل میشه یا نه خودوسایل ملزومات دنداپزشکی بیشترین تاثیرانتقال بیماری روداره درسته ممنون میشم پاسخ بدین🙏🌺

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

کلیک کنید.
تماس آنلاین از طریق واتس اپ با مطب
کلینیک دکتر غزال آرش راد با مشاوره آنلاین در زمینه ایمپلنت، کامپوزیت دندان و لمینت دندان.