مراحل کامپوزیت دندان – با دکتر آرش راد

مراحل کامپوزیت دندان از سوالات رایج کسانی است که به کلینیک مراجعه میکنند. در این مقاله سعی میکنیم این مراحل را برایتان توضیح دهیم. اما قبل از آن باید درباره کامپوزیت و تفاوت آن با لمینت کامپوزیتی بیشتر بدانید.

کامپوزیت ونیر یا لمینت کامپوزیتی یعنی اضافه کردن کامپوزیت به سطح باکالی (بیرونی) دندان. از کامپوزیت برای تغییر فرم یا رنگ دندان استفاده می شود. به طور کلی درمان کامپوزیت ونیر برای اصلاح بی نظمی های کم تا متوسط و یا روشنتر کردن رنگ دندان استفاده میشود. همچنین از کامپوزیت ونیر، برای بستن فاصله دندانها (دیاستم) نیز استفاده میشود.

مراحل کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان چیست؟

ماده ای ترمیم کننده و همرنگ دندان است. کامپوزیت بر روی سطح دندان قرار داده می شود و سپس توسط دندانپزشک فرم داده میشود. به این ترتیب می توان دندانها را سفید تر و بلندتر کرد. هزینه آن کمتر از لمینت سرامیکی است. (به علت عدم ارسال کار به لابراتوار) همچنین می توان در یک جلسه کاری انجام داد.

مزیت آن نسبت به لمینت سرامیکی مدت زمان کمتر، هزینه کمتر و عدم تراش دندان است. لازم به ذکر است که لمینت سرامیکی موارد کاربرد خود را دارد. در نامنظمی های بیشتر دندانی که نیاز یه تغییرات بیشتر است لزوم لمینت سرامیکی احساس میشود. برای توضیحات بیشتر درباره لمینت سرامیکی اینجا کلیک کنید.

مراحل کامپوزیت دندان

 مراحل کامپوزیت دندان به شرایط دندانی بیمار بستگی دارد. اگر شخص دچار مشکل خاصی در دندان های خود نباشد کامپوزیت در دو مرحله انجام می شود. مرحله اول کامپوزیت دندان معاینه است که میتوان گفت مهمترین مرحله درمان است. چرا که در همین مرحله مشخص می شود که آیا میتوان بر روی دندان های فرد کامپوزیت را اجرا کرد یا خیر. بر خلاف تصور عموم، درمان کامپوزیت برای تمام افراد قابل انجام نیست و یا در صورت انجام دادن نتیجه مناسب یا زیبایی ندارد. در این مرحله موارد زیر مورد بررسی قرار میگیرد:

  • وضعیت دندانها
  • رابطه دو فک بالا و پایین نسبت بهم
  • وضعیت قرار گیری دندانها نسبت و به لب و یک سوم تحتانی صورت

مرحله دوم شامل انجام درمان کامپوزیت ونیر هست که معمولا در یک‌ جلسه ۵ ساعته برای هر فک (حدود هشت الی ده دندان) و در مطب انجام میشود.

تفاوت کامپوزیت و لمینت سرامیکی

  • لمینت سرامیکی نیاز به تراش دندان دارد. البته این تراش بسیار کم است. کامپوزیت معمولا نیاز به تراش ندارد.
  • لمینت سرامیکی نیاز به قالب گیری و ارسال به لابراتوار دارد. متوسط طول درمان لمینت حدود سه هفته از زمان معاینه و قالب گیری اولیه جهت موکاپ میباشد. کامپوزیت دندان در یک‌ جلسه و در مطب انجام میشود.
  • لمینت سرامیکی مقاومت بیشتری نسبت به کامپوزیتی دارد. البته لمینت سرامیکی نیز نیاز به مراقبت کامل دارد. رنگ پذیری لمینت سرامیکی بسیار کمتر از لمینت کامپوزیتی است. تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان : فرق لمینت سرامیکی و ونیر کامپوزیت چیست؟

آیا کامپوزیت ونیر باعث بدبویی دهان می شود؟

کامپوزیت دندان اگر به صورت صحیح و علمی انجام شود، باعث بدبویی دهان نمیشود. در صورتیکه به صورت غیر علمی کار شود، در اثر پالیش نامناسب، عدم امکان استفاده از نخ دندان و در نتیجه ماندن مواد غذایی ریز و همچنین التهاب لثه میتواند باعث بدبویی دهان شود.

آیا کامپوزیت ونیر باعث التهاب لثه می شود؟

در صورتیکه کامپوزیت ونیر به صورت صحیح و علمی انجام شود باعث التهاب لثه نمیشود. التهاب لثه میتواند از برجستگی کامپوزیت ونیر مجاور لثه و یا عدم‌ پالیش مناسب در مجاورت لثه ایجاد شود. کامپوزیت ونیر در زمان بارداری میتواند باعث التهاب لثه شود. در زمان بارداری، به علت تغییر هورمونها التهاب لثه در دندانهای طبیعی فرد وجود دارد. به همین دلیل حتی کامپوزیت سالم می تواند باعث التهاب شود.

آیا بعد از کامپوزیت ونیر می توان از نخ دندان استفاده کرد؟

شخص باید بتواند پس از کامپوزیت، به راحتی نخ دندان بکشد. گاه دیده شده که کامپوزیت ونیرها را بسیار چسبیده بهم روی دندان ها قرار می دهند. چنین شرایطی باعث پوسیدگی های بیشتر و التهاب لثه می شود.

طول عمر کامپوزیت ونیر چقدر است؟

در صورت مراقبت مناسب حدود ۴ الی ۵ سال دوام دارند.

آیا درمان کامپوزیت به تراش نیاز دارد؟

معمولا کیس های کامپوزیت ونیر را به صورتی انتخاب مکنیم که نیاز به تراش نباشد و یا در یک یا چند دندان نیاز به تراش بسیار محدود باشد.

برای نگهداری از کامپوزیت به چه مواردی باید توجه کرد؟

  • مانند سایر دندانها از نخ دندان و مسواک‌ استفاده کنید.
  • تخمه و غذاهای سفت نخورید. زیرا باعث پریدن کامپوزیت میشود.
  • مواد غذایی رنگی باعث رنگ‌ گرفتن کامپوزیت میشود. البته در نظر داشته باشید در صورت پالیش مناسب کامپوزیت، میزان رنگ گرفتن آن مشابه سایر دندانها است.
  • ممکن است کامپوزیت دندان بعد از مدتی رنگ بگیرد. این رنگ بخاطر عدم مراقبت کامل ایجاد می شود. برای رفع این مشکل میتوان از پالیش مجدد در فواصل شش ماه یا یکسال استفاده کرد. برای دندان های طبیعی هم بهتر است در فاصله شش ماهه تا یک ساله از جرم گیری و برساژ استفاده شود.
کلیک کنید.
تماس آنلاین از طریق واتس اپ با مطب
کلینیک دکتر غزال آرش راد با مشاوره آنلاین در زمینه ایمپلنت، کامپوزیت دندان و لمینت دندان.