درمان بی دندانی کامل با پروتز ثابت بر پایه ایمپلنت

درمان بی دندانی میتواند روش های متفاوتی داشته باشد. یکی از روشهای قدیمی، دست دندانها بودند. این روش معایب و مزایای خود را دارد. بیمارانی که از دست دندان استفاده می کنند، از لقی و عدم کارایی جویدن نیز شکایت دارند. با پیشرفت علم و اختراع ایمپلنت، افراد بی دندان کامل، بیشترین استفاده را از درمانهای ایمپلنت می کنند. اما ایمپلنت دندان چیست و چگونه میتواند بی دندانی کامل را بهبود ببخشد؟ در این مقاله دکتر غزال آرش راد برایتان خواهند گفت.

درمان بی دندانی کامل با پروتز ثابت بر پایه ایمپلنت

بی دندانی چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

یکی از مشکلاتی که افراد بی دندان با آن روبرو هستند، تغییر شکل فک است. چرا که دندانها باعث حفظ استخوان فکین میشوند. با از دست دادن دندانها استخوان فکین دچار تحلیل میشود. از طرفی دندانها مانند پایه هایی عمل میکنن که ارتفاع عمودی یک سوم انتهایی صورت را حفظ میکنند. با از دست رفتن دندانها یا در مواردی سایش شدید آنها، فک پایین به سمت بالا میچرخد. این مشکل معمولا در پی از دست رفتن دندانهای خلفی یا آسیا رخ میدهد. بنابراین دندان ها به سمت جلو می آیند. همچنین با کاهش ارتفاع در نتیجه چرخش فک به سمت بالا صورت شخص مسن تر از سن خود به نظر میاید. البته دندانها خود علاوه بر اینکه به حفظ استخوان و در نتیجه نمای پرتر صورت کمک میکنند، به علت حجمی که اشغال میکنند، باعث زیبایی صورت میشوند. اما راهکار چیست؟

ایمپلنت دندان و درمان بی دندانی

ایمپلنت در نقش ریشه دندان عمل میکند. با جراحی در محل بی دندانی، پین ها یا همان ایمپلنت در استخوان فک کاشته می شود. یک فرد بی دندان کامل، فقط با هشت ایمپلنت در فک بالا و هشت ایمپلنت در فک پایین می تواند دندان های ردیف و زیبا داشته باشد. ایمپلنت دندان باعث میشود مانند یک فرد جوان از لحاظ زیبایی و کارایی جویدن باشید. در واقع به ازای هر دندان یک ایمپلنت نیاز نیست. تنها با چهارده الی شانزده عدد ایمپلنت می توان بیست و هشت عدد دندان را جایگزین کرد. به عبارتی دیگر، درمان بازسازی کامل دهان به صورت ثابت بر پایه ایمپلنت زندگی دوباره به فرد می بخشد.

البته ایمپلنت دندان فقط محدود به فک پایین نیست. این روش با توجه به محلی که دندان وجود ندارد، میتواند انجام بپذیرد. در واقع اگر بخواهیم دسته بندی کنیم ایمپلنت دندان برای رای هر دو فک بالا و پایین و درمان بی دندانی قابل انجام است.

در چه مواردی از ایمپلنت استفاده می شود؟

  • فاصله بین دندانهای جلو در اثر از دست رفتن یک دندان. بطوری که دندانهای مجاور آن طبیعی باشند.
  • فاصله زیاد بین دندان ها بخاطر اثر از دست رفتن یک یا بیش از یک دندان، بطوری که دندانهای مجاور آن طبیعی باشند.
  • زمانی که یک یا بیش از یک دندان از انتهای هر قوس دندانی از دست رفته باشد و تنها یک سمت، دندان طبیعی باشد.
  • زمانی که کلیه دندانهای یک یا هر دو فک از دست رفته باشد.

حالت های مختلف کاشت دندان برای درمان بی دندانی

حالت های مختلفی از ایمپلنت دندان ها وجود دارد. این وضعیت بسته به دندان های شما متفاوت است.

  • از دست رفتن یک دندان

برای پر کردن این فضای بی دندانی، از روشی به نام بریج (پل) استفاده می شود. در این درمان، نیاز به تراش دندان های مجاور ناحیه بی دندانی برای جایگزینی دندان است. نقطه ضعف این درمان، آسیب رسیدن به دو دندان سالم است که منجر به پوسیدگی آنها نیز می شود. علاوه بر آن به دلیل تحریک نشدن استخوان، تحلیل تدریجی استخوان نیز به وجود می آید.

  • نداشتن چند دندان

برای پر کردن این نوع از ناحیه بی دندانی، معمولا از پروتز متحرک استفاده می شود. پروتزهای متحرک با قلاب دور دندان قرار می گیرند. در این درمان با وجود اینکه نیازی به تراش دندان های مجاور نیست، اما سنگینی و فشار پایه ها به دندان های پایه منجر به لق شدن دندان های مجاور و در نتیجه پوسیدگی دندان ها می شود. در این مورد نیز می توان با کاشت ایمپلنت، علاوه بر حفظ زیبایی ظاهری، مانع آسیب رسیدن به دندان های سالم و استخوان فک شد.

  • بی دندانی کامل و درمان آن

در این مورد معمولا از پروتزهای کاملا متحرک استفاده می شود. پروتزهای کاملا متحرک مشکلات بسیاری را برای بیمار از قبیل لقی پروتز در دهان و سختی تکلم  ایجاد می کند. حال آنکه با ایمپلنت دندان مصنوعی می توان راحتی و زیبایی را بیمار بازگرداند.

معایب درمان نکردن بی دندانی

وقتی شما دندانتان را از دست می دهید، آهسته آهسته استخوان در آن ناحیه تحلیل می رود. و کم کم دندانهای مجاور تغییر مکان می دهند و تماسشان غیر عادی می گردد. سپس دندانهای مقابل رویش بی رویه می کنند. در نتیجه سیستم دندانی شما را دچار اختلال می نمایند.

استخوان فک کم کم تیز می شود. نسج نرم روی لثه نازک و آسیب پذیر می شود. زبان رشد بی رویه می کند و در جای خالی قرار می گیرد. در صورت از دست دادن دندان های بیشتر عملکرد در بدن ۴ تا ۵ برابر کاهش می یابد. و شخص به سمت غذاهای غیر فیبری و نرم گرایش پیدا می کند. در این زمان وقتی استخوان تحلیل می رود، حتی درمان توسط ایمپلنت های دندانی گاهی غیر ممکن و یا خیلی سخت و زمان بر می شود.

دوام و هزینه ایمپلنت

هزینه ایمپلنت به علت تعداد کمپانی های سازنده این قطعه در آسیا، اروپا و امریکا دارای قیمتهای متفاوت است. در بعضی از انواع آن هزینه یک ایمپلنت کمتر از هزینه یک بریج و موارد جانبی آن است و مادام العمر میباشد.

درمان بی دندانی کامل با پروتز ثابت بر پایه ایمپلنت

مزایای ایمپلنت در درمان بی دندانی

ایمپلنت بهترین گزینه برای جایگزینی دندان های از دست رفته است. مزایای ایمپلنت از جمله راحتی، مقاومت بالا، کاربردی بودن و زیبایی باعث می شود تا رضایت خاطر بیماران نسبت به بریج های ثابت یا پرتز متحرک بیشتر باشد. برخی از فواید کاشت ایمپلنت دندانی به شرح زیر است:

  • طبیعی بودن

ایمپلنت با جراحی داخل استخوان فک قرار می گیرد. بنابراین این نوع درمان طبیعی تر از زمانی است که از دندانهای مصنوعی استفاده می شود. همچنین فرم صورت دستخوش تغییرات ناشی از دست دادن دندان نمی شود.

  • راحتی

بیمار نیازی به نگرانی درباره چسبندگی دندان مصنوعی، لغزش، صدای کلیک یا افتادن دندان وقت صحبت کردن نخواهد داشت.

  • تغذیه

با استفاده از ایمپلنت دندانی، بیمار بهتر می توانید غذای خود را بجود. این موضوع در حالی است که جویدن غذا با دندانهای مصنوعی گاهی سخت می شود. چرا که دندانهای مصنوعی به راحتی و درستی در دهان جاگیر نمی شود. بنابراین غذا خوردن دشوار خواهد شد.

  • حفظ ساختمان دندان های مجاور

پزشک متخصص در ایمپلنت، دندانهای مجاور را نمی تراشد. بنابراین دندان ها دچار پوسیدگی های بعدی نخواهند شد.

  • اعتماد به نفس

به خاطر اینکه ایملپنت بسیار شبیه دندان طبیعی است، بیمار تفاوت کمتری نسبت به دندان های طبیعی احساس می کند. دندان های مصنوعی چنین احساسی به بیمار نخواهد داد. بنابراین با ایمپلنت، اعتماد به نفس بیمار افزایش خواهد یافت. دندان های مصنوعی عادی همچنین می توانند بر وضعیت صحبت کردن شما تاثیر داشته باشد و اعتماد به نفس بیمار را زمان صحبت کردن کاهش دهد.

  • طول عمر

ایمپلنت دچار پوسیدگی نمی شود و  به طور معمول عمر ایمپلنت از سایر درمانهای جایگزین بسیار طولانی تر است. با رعایت کامل بهداشت دهان و دندان، ایمپلنت دندانی دائم خواهد بود.

2 دیدگاه. Leave new

  • سلام فک بالا۹دندان وفک پایین ۸دندان نیازدارم پروتزمتحرک داشتم میخوام ثابتش کنم لطفاهزینه وراهنمایی بفرماییدممنون

    پاسخ
    • سلام، حتما باید معاینه شید و رادیوگرافیتون رو ببینیم. در صورت نیاز به ایمپلنت سی تی مخصوص ایمپلنت نیز مورد نیاز خواد بود. تنها پس از بررسیهای فوق میشه طرح درمان و به دنبال اون هزینه رو مشخص کرد. در طرح درمان علاوه بر تعداد دندانهای از دست رفته، محل اونها و میزان استخوان باقیمانده بسیار حائز اهمیت و تعیین کننده است.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

کلیک کنید.
تماس آنلاین از طریق واتس اپ با مطب
کلینیک دکتر غزال آرش راد با مشاوره آنلاین در زمینه ایمپلنت، کامپوزیت دندان و لمینت دندان.