کامپوزیت دندان چیست؟

یکی از سوالات بسیاری از کسانی که به کلینیک مراجعه میکنند، مراحل کامپوزیت دندان است. پیش از آنکه مراحل این روش را برای شما توضیح دهم، میخواهم به این سوال پاسخ دهم که لمینت کامپوزیتی چیست؟

کامپوزیت ونیر یا لمینت کامپوزیتی یعنی اضافه کردن کامپوزیت به سطح باکالی (بیرونی) دندان برای تغییر فرم یا رنگ دندان. به طور کلی درمان کامپوزیت ونیر برای اصلاح بی نظمی های کم تا متوسط و یا روشنتر کردن رنگ دندان استفاده میشود. همچنین از کامپوزیت ونیر نیز، برای بستن فاصله دندانها (دیاستم) نیز استفاده میشود.

کامپوزیت یک ماده ترمیم همرنگ دندان است. روی سطح دندان قرار داده می شود و توسط دندانپزشک فرم داده میشود. به این ترتیب می توان دندانها را سفید تر و بلندتر کرد. هزینه آن کمتر از لمینت سرامیکی است. (به علت عدم ارسال کار به لابراتوار) همچنین می توان در یک جلسه کاری انجام داد و توسط دندانپزشک در مطب فرم داده می شود.

مزیت آن نسبت به لمینت سرامیکی مدت زمان کمتر، هزینه کمتر و عدم تراش دندان است. لازم به ذکر است که لمینت سرامیکی موارد کاربرد خود را دارد. در نامنظمی های بیشتر دندانی که نیاز یه تغییرات بیشتر است لزوم لمینت سرامیکی احساس میشود. برای توضیحات بیشتر درباره لمینت سرامیکی به لینک زیر مراجعه کنید:

مراحل کامپوزیت دندان

مراحل کامپوزیت دندان اگر شخص دچار مشکل خاصی در دندان های خود نباشد به دو مرحله تقسی میشود. مرحله اول کامپوزیت دندان معاینه است که میتوان گفت مهمترین مرحله درمان است. چرا که در همین مرحله مشخص می شود که آیا میتوان بر روی دندان های فرد کامپوزیت را اجرا کرد. بر خلاف تصور عموم، درمان کامپوزیت برای تمام افراد قابل انجام نیست و یا در صورت انجام دادن نتیجه مناسب یا زیبایی ندارد. در این مرحله موارد زیر مورد بررسی قرار میگیرد:

• وضعیت دندانها
  • رابطه دو فک بالا و پایین نسبت بهم
  • وضعیت قرار گیری دندانها نسبت و به لب و یک سوم تحتانی صورت

مرحله دوم شامل انجام درمان کامپوزیت ونیر هست که معمولا در یک‌ جلسه ۵ ساعته برای هر فک (حدود هشت الی ده دندان) و در مطب انجام میشود.

سوالات متداول درباره کامپوزیت دندان

تفاوت کامپوزیت ونیر: لمینت کامپوزیتی یا لمینت سرامیکی؟
آیا ونیر کامپوزیت باعث بدبویی دهان میشود؟
آیا کامپوزیت ونیر باعث‌التهاب لثه میشود؟
استفاده از نخ دندان؟
تفاوت کامپوزیت ونیر: لمینت کامپوزیتی یا لمینت سرامیکی؟

لمینت سرامیکی نیاز به تراش دندان دارد (البته این تراش حداقل است)، کامپوزیتی معمولا نیاز به تراش ندارد.
لمینت سرامیکی نیاز به قالب گیری و ارسال به لابراتوار دارد. متوسط طول درمان حدود سه هفته از زمان معاینه و قالب گیری اولیه جهت موکاپ میباشد. لمینت سرامیکی توسط سمان (چسب) مخصوص به دندان چسبانده میشود. کامپوزیت دندان در یک‌ جلسه و در مطب انجام میشود. لمینت سرامیکی مقاومت بیشتری نسبت به کامپوزیتی دارد، البته لمینت سرامیکی نیز نیاز به مراقبت کامل دارد.رنگ پذیری لمینت سرامیکی بسیار کنتر از لمینت کامپوزیتی است.

آیا ونیر کامپوزیت باعث بدبویی دهان میشود؟

در صورتیکه به صورت صحیح و علمی انجام شود، باعث بدبویی دهان نمیشود. در صورتیکه به صورت غیر علمی کار شود، در اثر پالیش نامناسب، عدم امکان استفاده از نخ دندان و در نتیجه ماندن مواد غذایی ریز و همچنین التهاب لثه میتواند باعث بدبویی دهان شود.

آیا کامپوزیت ونیر باعث‌التهاب لثه میشود؟

در صورتیکه کامپوزیت ونیر به صورت صحیح و علمی انجام شود باعث التهاب لثه نمیشود. التهاب لثه میتواند از برجستگی کامپوزیت ونیر مجاور لثه و یا عدم‌ پالیش مناسب در مجاورت لثه ایجاد شود. البته در مواردی دیده شده که کامپوزیت ونیر کاملا مناسب در زمان بارداری موجب التهاب لثه شده. چرا که در زمان بارداری به علت تغییر هورمونها التهاب لثه حتی در دندانهای خود فرد نیز دیده میشود.

استفاده از نخ دندان؟

کامپوزیت ونیر باید به صورتی اجرا شود که امکان نخ کشیدن به صورت عادی وجود داشته باشد. متاسفانه در مواردی دیده شده که امکان نخ کشیدن به علت چسباندن کامپوزیت ونیرها بهم وجود ندارد. این شرایط میتواند منجر به پوسیدگیهای بیشتر و همچنین التهاب لثه گردد.

دوام درمان کامپوزیت ونیر چقدر است؟
آیا درمان کامپوزیت ونیر نیاز به تراش دارد؟
چه مواردی را برای نگهداری کامپوزیت ونیرها باید در نظر گرفت؟
چه مواد غذایی نباید استفاده کرد؟
دوام درمان کامپوزیت ونیر چقدر است؟

در صورت مراقبت مناسب حدود ۴ الی ۵ سال دوام دارند.

آیا درمان کامپوزیت ونیر نیاز به تراش دارد؟

معمولا کیسهای کامپوزیت ونیر را به صورتی انتخاب مکنیم که نیاز به تراش نباشد و یا در یک یا چند دندان نیاز به تراش بسیار محدود باشد.

چه مواردی را برای نگهداری کامپوزیت ونیرها باید در نظر گرفت؟

مانند سلیر دندانها از نخ دندان و مسواک‌ استفاده کنید. از خوردن تخمه و غذاهای سفت خودداری کنید. زیرا باعث پریدن کامپوزیت میشود.

چه مواد غذایی نباید استفاده کرد؟

مواد غذایی رنگی باعث رنگ‌ گرفتن کامپوزیت میشود، البته میزان آن مشابه دندان میباشد (در صورت پالیش مناسب کامپوزیت میزان رنگ گرفتن آن مشابه سایر دندانها است) جهت بهبود میتوان از پالیش مجدد در فواصل شش ماه یا یکسال استفاده کرد. (همان طور که برای دندانهای طبیعی فرد از جرم گیری و برساژ استفاده میشود)