کامپوزیت دندان , نکاتی که بعضی دندان پزشکان به شما نمیگویند

کامپوزیت دندان

کامپوزیت ونیر یا لمینیت کامپوزیتی یعنی اضافه کردن کامپوزیت به سطح باکالی( بیرونی ) دندان برای تغییر فرم یا رنگ دندان. درمان کامپوزیت ونیر برای اصلاح بی نظمیهای کم تا متوسط و یا روشنتر کردن رنگ دندان استفاده میشود. از کامپوزیت ونیر برای بستن فاصله دندانها(دیاستم) نیز استفاده میشود.

قبل و بعد کامپوزیت دندان ها

مراحل کامپوزیت دندان

1. مرحله اول معاینه می باشد. که میتوان گفت مهمترین مرحله درمان است.
    بر خلاف تصور عموم درمان کامپوزیت برای تمام افراد قابل انجام نیست و یا در صورت انجام دادن نتیجه مناسب یا زیبایی ندارد.
    در این مرحله موارد زیر مورد بررسی قرار میگیرد:
    وضعیت دندانها، رابطه دو فک بالا و پایین نسبت بهم و وضعیت قرار گیری دندانها نسبت و به لب و یک سوم تحتانی صورت.
  2. مرحله دوم شامل انجام درمان کامپوزیت ونیر هست که معمولا در یک‌جلسه ۵ ساعته برای هر فک( حدود هشت الی ده دندان) و در مطب انجام میشود.

سوالات متدوال

دوام درمان کامپوزیت ونیر چقدر است؟
آیا درمان کامپوزیت ونیر نیاز به تراش دارد؟
چه مواردی را برای نگهداری کامپوزیت ونیرها باید در نظر گرفت؟
چه مواد غذایی نباید استفاده کرد؟
تفاوت کامپوزیت ونیر( لمینیت کامپوزیتی) با لمینیت سرامیکی؟
آیا ونیر کامپوزیت باعث بدبویی دهان میشود؟
آیا کامپوزیت ونیر باعث‌التهاب لثه میشود؟
استفاده از نخ دندان؟
دوام درمان کامپوزیت ونیر چقدر است؟

در صورت مراقبت مناسب حدود ۴ الی ۵ سال دوام دارند.

آیا درمان کامپوزیت ونیر نیاز به تراش دارد؟

معمولا کیسهای کامپوزیت ونیر را به صورتی انتخاب مکنیم که نیاز به تراش نباشد و یا در یک یا چند دندان نیاز به تراش بسیار محدود باشد.

چه مواردی را برای نگهداری کامپوزیت ونیرها باید در نظر گرفت؟

مانند سلیر دندانها از نخ دندان و مسواک‌استفاده کنید. از خوردن تخمه و غذاهای سفت خودداری کنید. زیرا باعث پریدن کامپوزیت میشود.

چه مواد غذایی نباید استفاده کرد؟

مواد غذایی رنگی باعث رنگ‌گرفتن کامپوزیت میشود، البته میزان آن مشابه دندان میباشد( در صورت پالیش مناسب کامپوزیت می ان رنگ گرفتن آن مشابه سایر دندانها میباشد) جهت بهبود میتوان از پالیش مجدد در فواصل شش ماه یا یکسال استفاده کرد. ( همان طور که برای دندانهای طبیعی فرد از جرم گیری و برساژ استفاده میشود)

تفاوت کامپوزیت ونیر( لمینیت کامپوزیتی) با لمینیت سرامیکی؟

لمینیت سرامیکی نیاز به تراش دندان دارد( البته این تراش حداقل است) ، کامپوزیتی معمولا نیاز به تراش ندارد.
لمینیت سرامیکی نیاز به قالب گیری و ارسال به لابراتوار دارد. متوسط طول درمان حدود سه هفته از زمان معاینه و قالبگیری اولیه جهت موکاپ میباشد. بمینیت سرامیکی توسط سمان (چسب) مخصوص به دندان چسبانده میشود. کامپوزیتی در یک‌جلسه و در مطب انجام میشود.لمینیت سرامیکی مقاومت بیشتری نسبت به کامپوزیتی دارد، البته لمینیت سرامیکی نیز نیاز به مراقبت کامل دارد.
رنگ پذیری لمینیت سرامیکی بسیار کنتر از لمینیت کامپوزیتی است.

آیا ونیر کامپوزیت باعث بدبویی دهان میشود؟

در صورتیکه به صورت صحیح و علمی انجام شود، باعث بدبویی دهان نمیشود. در صورتیکه به صورت غیر علمی کار شود، در اثر پالیش نامناسب، عدم امکان استفاده از نخ دندان و در نتیجه ماندن مواد غذایی ریز و همچنین التهاب لثه میتواند باعث بدبویی دهان شود.

آیا کامپوزیت ونیر باعث‌التهاب لثه میشود؟

در صورتیکه کامپوزیت ونیر به صورت صحیح و علمی انجام شود باعث التهاب لثه نمیشود. التهاب لثه میتواند از برجستگی کامپوزیت ونیر مجاور لثه و یا عدم‌پالیش مناسب در مجاورت لثه ایجاد شود. البته در مواردی دیده شده که کامپوزیت ونیر کاملا مناسب در زمان بارداری موجب التهاب لثه کردد، زیرا در زمان بارداری به علت تغییر هورمونها التهاب لثه حتی در دندانهای خود فرد نیز دیده میشود.

استفاده از نخ دندان؟

کامپوزیت ونیر باید به صورتی انجام شود که امکان نخ کشیدن به صورت عادی وجود داشته باشد. متاسفانه در مواردی دیده میشود که امکان نخ کشیدن به علت چسباندن کامپوزیت ونیرها بهم وجود ندارد. این شرایط میتواند منحر به پوسیدگیهای بیشتر و همچنین التهاب لثه گردد.