تفاوت روکش زیرکونیا با روکش معمولی (PFM)

روکش زیرکونیا یکی از روکش هایی است که برای طراحی لبخند از آن استفاده میکنند. لبخند زیبا یکی از خواسته های تمامی کسانی است که به زیبایی خود اهمیت میدهند. کلینیک تخصصی طراحی لبخند دکتر آرش راد، برای رسیدن به این لبخند زیبا به شما کمک خواهد کرد. اما تفاوت روکش زیرکونیا با روکش معمولی چیست؟ در این مقاله برای شما درباره این تفاوت خواهیم نوشت.

روکش زیرکونیا

روکش زیرکونیا چیست؟

زیرکونیا فلزی بسیار سخت با رنگی روشن است. از نظر شیمیایی این ماده خنثی است. و در وسایل الکتریکی ممکن است از آن استفاده کنند. با پیشرفت علم و ساخته شدن مواد سرامیکی مقاوم در برابر شکست، علم دندانپزشکی نیز از این تکنولوژی بی بهره نماند. نام این مواد زیرکونیا است. به خاطر دوام خوب این ماده از آن برای دندانها استفاده می شود. یکی از ویژگی های مهم و خوب روکش زیرکونیا این است که این روکش با بافت بدن سازگاری دارد و موجب تحریک آن نمی شود.

حتی از این ماده برای پروتزهای درمانی مثل زانو نیز استفاده می شود. ظاهر این روکش کاملا شبیه به دندان است. و میتوان رنگ آن را با توجه به سایر دندانها تنطیم کرد تا متفاوت نباشد. مقاومت تغییر رنگ این ماده بسیار بالاست و شاید به همین دلیل طرفداران زیادی دارد. از این روکش میتوان حتی برای دندان عقب هم استفاده کرد. چرا که همانطور که گفته شد، این ماده مقاومت سایشی بسیار بالایی دارد و به همین جهت قابل استفاده برای انواع دندانهاست.

روکش معمولی PFM crown چیست؟

روکش های معمولی از دیرباز مرسوم بوده است. این روکشها فریم فلزی و رویه سرامیکی دارند. معمولا روکش معمولی بعد از مدتی باعث کبودی لثه می شود.

این مقاله را نیز مطالعه کنید: درمان های زیبایی و طراحی لبخند

مقایسه روکش زیرکونیا و روکش معمولی

  • امروزه روکشهای تمام سرامیک مقاوم (تفاوت لمینت سرامیکی و روکش تمام سرامیکی چیست؟) در مناطق زیبایی دهان استفاده می شوند. در این روکشها به جای فریم فلزی، core زیرکونیایی استفاده می شود.
  • همچنین بلاکهای زیرکونیا توسط سیستمهای دیجیتالی CAD/CAM مناسب هر دندان اسکن و تراشیده می شوند. به این ترتیب فرد می تواند روکشی به زیبایی دندان طبیعی و به مقاومت روکشهای قبلی داشته باشد.

مراحل ساخت روکش دندان

زمانی که دندان شما نیاز به روکش دندان دارد، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که مراحل ساخت روکش دندان چیست؟ اگر دندان های شما نیاز به روکش زیرکونیا داشته باشد، چه مراحلی را طی خواهید کرد؟ در این بخش به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

در مرحله اول دندان توسط دندانپزشک تراش داده می شود. پزشک متخصص سپس قالب دندان هایتان را خواهد گرفت. در مرحله بعدی، قالب به لابراتوار فرستاده می شود تا تبدیل به مولد (mold) با کست (cast) گچی شود. میل گچ برای فرم دادن روکش دندان استفاده می شود. در واقع روکش ها با قرارگیری بر روی میل گچ به شکل دندان هایتان در می آید و سپس در کوره پخته میشوند. روکش دندان، پیش از قرارگیری نهایی بر روی دندان های شما، دوباره مورد بررسی قرار میگیرد تا فرم دقیقی داشته باشد.

مزایای زیرکونیا

در راستای شناخت بیشتر تفاوت این دو نوع روکش شاید بد نباشد، مزایای زیرکونیا را بدانید. زیرکونیا بیش از روکش های معمولی با سایر دندان ها هماهنگ است. چرا که میتوان رنگ مناسب و هماهنگ با سایر دندان ها را انتخاب کرد. همچنین به خاطر شفاف بودن حسی طبیعی را القا میکند. از دیگر نقطه قوت های روکش زیرکونیا، عدم ایجاد حساسیت است. همانطور که گفتیم روکش معمولی بعد از مدتی لثه را سیاه خواهد کرد. اما زیرکونیا، اینطور نیست.

زیرکونیا موردتوجه دندانپزشکان است. چرا که استحکام بالایی دارد. استحکام بالای مواد باعث عمر طولانی آنها خواهد شد و در برابر آسیب های احتمالی مقاومت کافی دارد.

قیمت روکش زیرکونیا

همانطور که میدانید کشور تولیدکننده می تواند بر روی قیمت روکش زیرکونیا تاثیرگذار باشد. واقعیت این است که جنس روکش ها با یکدیگر متفاوت است. دندانپزشک با توجه به تجربه کاری، بهترین جنس را به شما پیشنهاد خواهد داد. اما برای قیمت دقیق با شماره واتس اپ ما در تماس باشید: 09365337304

همچنین میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوامل موثر بر قیمت زیرکونیا اینجا را بخوانید: کلیک کنید

51 دیدگاه. Leave new

  • سلام وقتتون بخیر خانم دکتر
    وسط دندونهای خرگوشی من پوسیده شده و از طرفی دندون ۳ از سمت چپم و عصب کشی کردم و ی طرفشم شکسته رفتم پیش دندونساز گفت که ۶ تا دندونهای جلوییتو روکش میکنم ایا شما صلاح میدونین من برم برا روکش ا کامپوزیتو پیشنهاد میکنین؟؟؟

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    دندن یک از فک بالا سمت راست پین شده ۱۳ سال پیش و الان میخوام روکش کنم چه روکشی بهتر و مقاوم تر

    پاسخ
  • سلام خانم دکتر من چند سال پیش روکش انجام دادم ولی متاسفانه دیگه لثه هام روکش رو جواب نمیده
    خانم دکتر از شما این سوال رو داشتم که من چیکارکنم که به دندان مصنوعی احتیاج نداشته باشم؟

    پاسخ
  • سلام ، ببخشید من تیکه ی جلوی دندان چهارم کامل شکسته ولی پشتش سالمه عصب کشی هم شده میخواستم بپرسم برای گذاشتن روکش زیرکونیا اون تیکه ی سالم هم باید تراشیده بشه؟

    پاسخ
    • سلام بله

      پاسخ
      • سلام خانم دکتر من دندون ۲ بالا پوسیدگی دهره ودکتر گفته که نیاز به عصب کشی وروکش داره واینکه دندون های ۱از چپ و۱و۲ هز راست کمی عقب هستش وکمی پوسیدگی سطحی دکتر بهم گفته که روکش زیرکونیا انجام بدم میخواستم بدونم که ایا به نظر شما من چیکار برای دندون هام انجام بدم که درقبال هزینه ای که میکنم واقعا کارایی داشته باشه میخواستم منو راهنمایی کنید …واتس اپ پیام دادم به شما ولی جوابمو ندادید

      • سلام، باید حتما معاینه شید و رادیوگرافیتون رو ببینیم

  • محمدزندی
    2022-05-06 2:22 ب.ظ

    سلام برای روکش ثابت بر پایه ایمپلنت کامل کدام روکش رایانه‌ای میدهید

    پاسخ
  • سلام .من دندان 7پایین رو دوبار عصب کشی کردم الان ک شکسته دکتر گفت روکش کنم تراش داده الان دندانم یکم درد میکنه باوجود اینکه عصب کشی شده بود ازقبل ممکنه ازعفونت باشه یاعصب کشی مشکل داشته؟ممنون

    پاسخ
  • سلام من دندان ۴ و پنج بالا سمت راست و دندان ۵ بالا سمت را ایمپلنت کرده ام، برای روکش پیشنهاد شما زیرکونیوم هست یا pfm ؟ با تشکر

    پاسخ
  • حسن ابراهیمی
    2021-11-24 11:50 ب.ظ

    سلام وقت بخیر …من دندون بین دوتا دندون بالا یکیش به حد سه چهار میلی متر شکسته شده بود شکسته شده بود بعد من به دکتر جوانی که دندانپزشک بودم گفتم بینشو پر کن ..گفت فایده نداره و بعد خراب میشه و هر دوتا دندون منو تراشید تا یه دست و صاف بشه متاسفانه الان حدود هشت ماه هست یکیش گاه ناگاه درد میگیره تا چند روز پیش که انگار از درد بیشتری گرفته یکم فشار میاد ..اول اینکه پیشنهاد دکتر دندان پزشک درست بود از نظر شما ؟ بعدش من احساس میکنم عصب کشی لازم داره چون دردش کم نمیشه اگه عصب کشی کنم..برای روکش انداختن نیاز به تراشیدن مجدد و درد مجدد هست یا نه نیاز نیست؟ ممنون میشم خانم دکتر منو راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
    • سلام، احتمال اینکه نیاز به درمان ریشه باشد هست. احتمال داره نیاز به نکرار روکش باشه.

      پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      روکشی ک برای دندون عصب کشی شده ضروری جز خدمات زیبایی محسوب میشه؟

      پاسخ
      • سلام وقت بخیر، اگر برای بیمه تون میپرسید، باید از خود بیمه بپرسید قوانینشون رو. به لحاظ دندانپزشکی خیر، زیبایی محسوب نمیشه

  • سلام من دو دندان پیشین مرکزی (پائین ) رو میخوام ایمپلنت کنم آیا برای این کاردندانهای پیشین جانبی هم بایستی روکش بشود ؟

    پاسخ
    • سلام، نه نیازی نیس، ولی ایمپلنت دندانهای پیشین پایین به علت اندازه کوچک دندانها نیاز به بررسی کافی و هنر و مهارت زیاد دندانپزشک دارد.

      پاسخ
  • سلام
    من دندان ۲ ندارم. خواسم با روکش ۳واحدی بین دندون ۱و۳ پل بزارم که جای دندون ۲رو پر کنه
    الان روکش زیرکونیا بزارم مقاومتش بالا هست یا ممکنه در اور فشار بشکنه؟

    پاسخ
    • سلام، روکش زیرکونیا مقاومت کافی داره ولی من پیشنهاد میکنم از ایمپلنت استفاده کنید که دو دندان مجاور هم تراش نخوره که بعدا ( حدود ۷-۱۰ سال بعد) دچار مشکل بشن. چون در بریج یا پل دندانهای پایه تراش میخوره و خوب مستعد پوسیدگی میشن

      پاسخ
  • سلام رنگ دندان رو‌میخواستم بدونم سلید باشه یا رنگ طبیعی زیباتره؟ درمورد روکش سرامیکی

    پاسخ
    • سلام این مساله خیلی سلیقه ای هست

      پاسخ
      • سلام من ایمپاند دندان کردم دادن آسیاب فک پایین الان که غذا میخورم از لای دندان غذا زیر ایمپلنت میره نخ دندان که ميندازم کامران زیر دندان میره آیا این طبیعی هستش یا نه

      • سلام هر دو بستگی به میزانش داره، اگر زیاد باشه که بهتره اصلاح شه.

      • سلام خسته نباشید
        من یه هفته پیش دندون ۲چپ بالا رو پست و روکش زیرکونیوم گذاشتم از اون موقع تا الان فقط صبحا درد میکنه
        ب نظرتون مشکل از قالب گیریه یا بگم یکم از پایینش تراش بدن روکشو ک ب دندونای پایین نخوره

      • سلام‌وقت بخیر، به پزشکتون مراجعه کنید و مشکل رو باهاشون مطرح کنید. بدون معاینه و دانشتن سابقه درمان و شرایط فکی شما، نمیشه گفت

  • رومینا
    2020-10-30 8:27 ق.ظ

    سلام میخواستم بدونم برای روکش،اگر فاصله ای مثلا حدود دوماه بین روکش دندان ها بیفتد،مشکلی پیش می آید؟؟

    پاسخ
    • dr.ghazal arashrad
      2020-11-08 8:58 ق.ظ

      سلام، بله به احتمال زیاد مشکل ایجاد میشه

      پاسخ
      • سلام من دندون ۲ بالا رو چند سال پیش عصب کشی کردم الان سیاه شده و همچنین دو تا دندومای ۱ بالا پوسیدگی داره و از داخل ریزریز شکسته اگه این سه تا رو روکش کنم با دندونای دیگه تفاوت رنگ نداره؟

      • dr.ghazal arashrad
        2021-01-16 6:06 ق.ظ

        سلام نه تفاوت رنگ نخواهد داشت. ولی اینکه حتما هر سه روکش بخواد مشخص نیست. شاید اون دوتا پوسیدگی از داخلها فقط ترمیم لازم داشته باشد.

  • رومینا
    2020-10-29 8:38 ب.ظ

    سلام من دندون های لبخندم همه عصب کشی شده وبه خاطر همین سیاه شده،برای روکش هم باید یه لایه برداشته بشه ودندون های قدامی من خیلی نازک هستند،ایا راه دیگه ای جز روکش برای از بین بردن سیاهی وجود داره که تراشیده نشه وموثر باشه؟؟

    پاسخ
  • رومینا
    2020-10-28 8:23 ق.ظ

    سلام میخواستم بدونم برای روکش،اگر فاصله ای مثلا حدود دوماه بین روکش دندان ها بیفتد،مشکلی پیش می آید؟؟

    پاسخ
    • dr.ghazal arashrad
      2020-11-08 9:01 ق.ظ

      سلام، اگر منظورتون از قالبگیری تا تحویل هست، مشکل ایجاد میشه معمولا

      پاسخ
  • رومینا
    2020-10-28 7:04 ق.ظ

    سلام من میخوام از دندان سه تاسه، رو روکش کنم. ولی دندان نیش من مقداری بزرگ .براساس صحبت هاتون متوجه شدم، دندون دوتادو،روکش زیرکونیوم انجام بدم خوب هستش چون در اثر عصب کشی سیاه شدن،اما اون دوتا دندون سه که بزرگ تر هست رو چیکار کنم؟؟

    پاسخ
  • سلام، وقت بخیر، چند روز پیش دندونای ۳ تا ۵ رو بیریج کردم با روکش پی اف ام، دندون نیشم سالم بوده که تراش دادن برای پایه، الان دندون نیشم بشدت حجمش زیاد شده و رنگشم با اون ۲ تای کناریش خیلی متفاوت شده که گفتن چون نخواستم دندونت رو بیشتر تراش بدم که حساس نشه اینجوری شده!!!! واقعا این حرف درسته،؟ یعنی یک دندون رنگش با اون تای دیگه‌ش فرق کنه و دندونیم هست که تو دیده!

    پاسخ
    • dr.ghazal arashrad
      2020-09-10 7:24 ق.ظ

      سلام. چرا ایمپلنت نکردید؟
      دندون نیش اصولا دندون سختی هست برای روکش به علت فرم خاصش و برجستگیش، و خوب خیلی هم تو چشمه… به هر حال اینقدر تفاوت رنگ داره ، بهتره تصحیح شه

      پاسخ
      • سلام برای دندان آسیا که ایمپلنت شده است روکش با چه جنسی را توصیه می فرمایید؟ زیرکونیوم یا سرامیک یا..

      • سلام، متال سرامیک یا PFM

      • سلام من دونای جلو رو عصب کشی کردم نمیخام روکش معمولی بزارم چون احساس میکنم دندونام طبیعی نیس اینجوری چه نو ع روکشی مناسبه که به دندانهای من طبیعی بنظر برسن البته من دونای اسیابمو عصب کشی و روکش معمولی گذاشتم۹

      • سلام، علاوه بر نوع روکش، طرز انجام کار هم بسیار مهمه در طبیعی شدن…. روکش زیرکونیا یا روکش سرامیکی مناسبتر از روکش معمولی هست برای دندانهای جلو

  • سلام . اگر یک طرف مینای دندان عصب کشی شده بشکند ایا قابل ترمیم خواهد بود ؟با روکش سرامیکی یا روش دیگر ؟یک سمت مینای دندانم که سالها پیش عصب کشی شده حین غذا خوردن لق شده (موادی که دندان با ان پر شده (امالگام) اسیبی ندیده فقط مینای یک طرف لق شده .ممنون از پاسخگویی شما

    پاسخ
    • سلام، حتمh معاینه لازم هست. طرح درمان به محل شکستگی بستگی دارد، ممکن هست ۱) به همین ترتیب قابل روکش باشد۲) ممکن است نیاز به جراحی افزایش طول تاج در محل شکستگی باشه که نسج سالم دندان اکسپوز شود۳) ممکن است کشیدنی باشد

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

کلیک کنید.
تماس آنلاین از طریق واتس اپ با مطب
کلینیک دکتر غزال آرش راد با مشاوره آنلاین در زمینه ایمپلنت، کامپوزیت دندان و لمینت دندان.