تغییر رنگ دندان: علت و درمان

آیا دندان هایتان مانند گذشته سفید نیست؟ یا شاید به آن اندازه که دوست دارید سفید نیست؟ موارد زیادی وجود دارد که باعث تغییر رنگ دندان میشود. اما در مقابل هم راه‌های زیادی برای معکوس کردن لکه‌های دندان و جلوگیری از بروز آن‌ها وجود دارد. در اینجا نکاتی را برای حفظ لبخند سالم و درخشان به شما خواهیم گفت و میتوانید روش های درمانی و دندانپزشکی را از نظر بگذرانید.

چرا دندانهایمان سیاه یا تیره میشود: علت تغییر رنگ دندان

لبخندی سفید و سالم تقریباً در لیست آرزوهای همه است. دلایل زیادی وجود دارد که چرا دندان هایتان تیره میشود. برخی از آنها قابل کنترل نیست، مانند سن یا حوادثی در جوانی که ممکن است رشد مینای دندان ما را مختل کنند. به همین دلیل مهم است که هر طرحی را که برای سفید کردن دندان های خود دارید با دندانپزشک خود در میان بگذارید. او می‌تواند به شما بگوید که تغییر رنگ دندان شما صرفاً ناشی سبک زندگی مانند مصرف زیاد قهوه است یا مربوط به سلامت دندان‌ها است. اگرچه سفید کردن معمولاً به دلایل زیبایی انجام می شود، اما دندانپزشک می تواند شما را راهنمایی کند که چه گزینه هایی برای درمان نوع لک دارید. خبر خوب این است که در بسیاری از موارد جلوگیری از ایجاد لکه های دندان کار سختی نیست. این موضوع باعث می شود که آرزوی لبخند زیبایتان دور از دسترس نباشد.

تغییر رنگ دندان ناشی از عادات سبک زندگی:

غذاها و نوشیدنی ها مانند قهوه، چای، کولا، شراب و برخی از غذاهای نشاسته ای مانند ماکارونی یا سیب زمینی می توانند شرایطی ایجاد کنند که باعث ایجاد لک و تغییر رنگ دندانهایتان شوند. استفاده از تنباکو، سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو نیز می تواند دندان ها را لکه دار کند.

تغییر رنگ دندان ناشی از سلامت دندان:

لکه های روی دندان همیشه ناشی از عادات سبک زندگی نیستند. گاه این لکه ها خبر از اتفاق بدتری می دهند. عدم رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان میتواند سلامت دندانهایتان را به خطر بیندازد. در واقع زمانی که به قدر کافی به دندانهایتان رسیدگی نمیکنید، لک های زرد و قهوه ای روی آنها ایجاد میشود. در این بخش مواردی که نشان میدهد تغییر رنگ دندان تان ناشی از عدم سلامت دندانهاست، برایتان خواهیم گفت.

بهداشت نامناسب دندان

فراموش کردن مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می تواند باعث ایجاد پلاک و لکه های ناشی از غذا شود. اگر شما جز کسانی هستید که تمیز کردن دندانهایتان را نادیده میگیرید، منتظر تغییر رنگ دندانهایتان باید باشید.

بیماری

بیماری‌هایی وجود دارد که می‌تواند منجر به تغییر رنگ دندان شود. این بیماری ها از رشد طبیعی مینای دندان (سطح سفید بیرونی دندان‌ها) و عاج (هسته زردتر متخلخل زیر مینای دندان) جلوگیری می‌کنند. برخی از درمان های پزشکی مانند پرتودرمانی سر و گردن و شیمی درمانی می توانند باعث تغییر رنگ دندان ها شوند. همچنین برخی عفونت‌ها در مادران باردار نیز می‌توانند بر رشد مینای دندان کودک تأثیر بگذارند و رنگ دندان‌های او را تغییر دهند.

تاثیر داروهابر تغییر رنگ دندان

مدتهاست مشخص شده، برخی داروها باعث تغییر رنگ دندان در کودکان در حال رشد می شوند. آنتی‌بیوتیک‌های تتراسایکلین و داکسی‌سایکلین می‌توانند بر تشکیل مینای دندان در کودکان زیر هشت سال تأثیر بگذارند. دهان‌شویه‌ها و شوینده‌های حاوی کلرهگزیدین و ستیل پیریدینیم کلراید نیز می‌توانند دندان‌ها را لکه‌دار کنند. آنتی هیستامین ها (مانند بنادریل)، داروهای ضد روان پریشی و داروهای ضد فشار خون نیز می توانند باعث تغییر رنگ دندان ها شوند.

مواد دندانی

برخی از ترمیم‌های آمالگام، به‌ویژه مواد حاوی سولفید نقره، می‌توانند به دندان‌های شما لایه ای سیاه و خاکستری بدهند.

افزایش سن

با افزایش سن، لایه بیرونی مینای دندان‌ها فرسوده می‌شود. در نتیجه فرسودگی لایه بیرونی دندان، عاج زرد در معرض دید قرار می‌گیرد. عاج دندان شما نیز با افزایش سن رشد می‌کند که باعث کاهش اندازه پالپ می‌شود. در نتیجه شفافیت دندان کاهش می یابد و آن را تیره تر نشان می دهد.

ژنتیک

گاه مینای دندان بعضی از افراد به صورت موروثی ضخیم تر و سفیدتر از باقی افراد است.

تاثیر محیط زندگی بر تغییر رنگ دندان

در طول تشکیل دندان، فلوراید موجود در منابع محیطی (سطح فلوراید بالا در آب) یا استفاده بیش از حد از آن (کاربردهای فلوراید، شستشو، خمیر دندان) می تواند باعث فلوروزیس شود که مانند لکه های سفید روی دندان به نظر می رسد.

آسیب های دندانی

در طول ورزش ممکن است به دهان کودکان ضربه بخورد. اگر آنها کمتر از 8 سال داشته باشند، آسیب می تواند تشکیل مینای دندان را مختل کند. هنگامی که آسیب ورزشی یا ضربه های دیگر باعث کاهش جریان خون در دندان یا مرگ عصب شود، این آسیب می تواند باعث تغییر رنگ دندان هایشان در زمان بلوغ شود.

آیا  تغییر رنگ لکه دار شدن دندانها وضعیتی شایع است؟

در حالی که هیچ کس به طور قطع نمی داند چند نفر از ما از لکه دار شدن دندان رنج می بریم، واضح است که سالم و سفید بودن دندان ها چیزی است که ما به آن اهمیت می دهیم. این روزها، لبخند با دندانهای درخشان به عنوان نوعی نماد موقعیت اجتماعی است. این موضوع باعث شده که محصولات و روش های سفید کننده بسیار محبوب شود. طبق گفته آکادمی دندانپزشکی زیبایی آمریکا، اکثر ما لبخند خود را مهمترین ویژگی اجتماعی می دانیم.

با یک قدم زدن ساده در راهروی مراقبت از دهان داروخانه، مجموعه وسیعی از سفیدکننده ها، نوارها، خمیردندان‌ها و دهان‌شویه‌ها آشکار می‌شود. اکنون بیش از هر زمان دیگری، ما پول خود را در جایی می گذاریم که هرساله بیشتر برای محصولات و روش های سفید کننده بدون نسخه و حرفه ای هزینه می کنیم. اگر میخواهید که لبخندهای درخشان و زیبا داشته باشید، برای هر بودجه‌ای گزینه‌هایی وجود دارد.  اما پیش از شروع لازم است بدانید کدام روش بی‌خطر و موثر هستند و کدام یک ممکن است بیشتر از اینکه فایده داشته باشد ضرر خواهد داشت.

درمان تغییر رنگ دندانها

چه گزینه های درمانی برای سفید کردن دندان ها وجود دارد؟ گزینه های درمانی متفاوت است و همه افراد نمیتوانند کاندیدای هر روشی باشند. نوع لکه ای که دارید در تعیین روش سفید کردن دندانهایتان تاثیر دارد. به خاطر داشته باشید که سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) محصولات سفید کننده را تایید نمی کند، به همین دلیل ضروری است که قبل از استفاده از سفید کننده با دندانپزشک خود مشورت کنید.

آیا ترمیم های دندانی مانند روکش یا ایمپلنت را می توان سفید کرد؟

درک این نکته مهم است که ترمیم‌های دندانی، مانند روکش‌ها، لمینت، بریج‌، دندان‌های مصنوعی یا ایمپلنت‌ را نمی‌توان سفید کرد. زیرا مواد ترمیم های دندانی مصنوعی است. تنها امکان تغییر رنگ دندان با مینای طبیعی وجود دارد. در واقع تنها در این صورت است که دندانپزشک شما تغییر رنگ دندانهایتان را امکان پذیر می داند. بسته به علت تغییر رنگ، دندانپزشک شما ممکن است یک یا چند گزینه زیر را پیشنهاد دهد.

سفید کردن دندان ها در منزل

  • پرهیز از غذاها و نوشیدنی های لک زا: عادات ما می توانند در تغییر رنگ دندان ها موثر باشند.
  • استفاده از سفید کننده های دندان بدون نسخه موجود در داروخانه ها.
  • با استفاده از تکنیک های مناسب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه دندان های خود را تمیز کنید. اگرچه به هر حال باید بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. اما بهبود روش های مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان میتواند می‌تواند ظاهر دندان‌هایتان را بهبود بخشد.

روش های پزشکی برای تغییر رنگ دندان

سفید کردن حرفه ای در مطب توسط دندانپزشکی انجام می شود که از محصولات و روش های سفید کننده حرفه ای برای سرعت بخشیدن به روند سفید کردن استفاده می کند. دندانپزشک شما از محلول پراکسید هیدروژن استفاده می کند. برخی از محصولات ممکن است برای تسریع فرآیند سفید کردن به حرارت با نور خاصی نیاز داشته باشند. سایر محصولات حرفه ای موجود دارای غلظت بالاتری از سفید کننده هستند که پزشک برای درمان از آنها استفاده میکند. انتخاب این روشها در دستان یک دندانپزشک ماهر و بی خطر است.

کامپوزیت ندان

روشی است که در آن دندانپزشک یک لایه سفید را روی دندان هایتان قرار میدهد. این لایه با نور کیور مخصوص سفت می شود. نور، کامپوزیت را به دندان می‌بچسباند. کامپوزیت ها میتوانند تا مقدار زیادی رنگ و ساختار لبخند شما را بهبود بخشد.

تغییر رنگ دندان

روکش های دندانی

پزشکان از این روش برای محافظت، پوشش و ترمیم دندان های آسیب دیده استفاده میکنند. این روکش ها می توانند دندانهای خراب را پوشش داده و لبخند شما را سفید کنند. دندانپزشک رنگ روکش را متناسب با دندان های دیگر شما انتخاب میکند. روکش های دندانی به علت پوشاندن آسیب های دندان میتوانند نقشی تعیین کننده در تغییر رنگ دندان هایتان داشته باشند.

لمینت دندان

آنها لایه های نازکی از لمینت هستند که پزشک آنها را روی سطح بیرونی دندان میچسباند. این لایه ها رنگ و شکل لبخندتان را اصلاح میکند. لمینت دندان برای اصلاح فرم لبخند، سفیدتر شدن و تغییر رنگ دندان و همچنین اصلاح فاصله بین دندانها استفاده میشود. هر پریدگی یا ایرادی در دندانهایتان وجود دارد، لمینت به بهترین شکل آن را پوشش میدهد. اگر لمینت دندان را انتخاب کنید، دندانپزشک به شما هشدار می دهد که از گاز گرفتن غذاهای سفت با دندان های جلویی خود برای جلوگیری از شکستگی خودداری کنید.

تغییر رنگ دندان

آیا سفید کردن دندان در خانه واقعاً مؤثر و بی خطر است؟

تمایل به استفاده از روش های سفید کردن دندان در خانه قابل درک است. چرا که این روشها طبیعی است و هزینه کمتری نسبت به سایر روش ها دارد. اما پیش از انجام آنها لازم است سؤالاتی از خود بپرسید:

  • آیا این ترفندهای سفیدکننده دندان که در مجلات و وبلاگ ها می بینید واقعاً کار می کنند؟
  • آیا سفید کردن دندان بی‌خطر است؟

به گفته انجمن دندان‌پزشکی آمریکا، پاسخ به یکی یا هر دوی این سؤالات در بیشتر موارد منفی است. در اینجا برخی از بایدها و نبایدهای سفید کردن دندان در خانه را برایتان آورده ایم.

برای داشتن دندانهایی سفید این کارها را نکنید:

  • میوه ها برای عالی هستند اما بر روی دندانهایتان تاثیر منفی دارند. میوه حاوی اسید سیتریک است که استفاده از آن خوب نیست. چرا که مینای دندان را از بین می برد. اگر مجله‌ای که می‌خوانید به شما پیشنهاد میدهد که از یک چیز اسیدی طبیعی (مانند لیمو، پرتقال یا سرکه سیب) استفاده کنید، آن مجله را دور بیندازید و از آن مواد غذایی برای خوردن یا پختن استفاده کنید. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مرکبات مانند قرار دادن دندان ها در حمام اسیدی است و میتواند مینای دندان را از بین ببرد.
  • بر اساس مطالعه ای که در مجله انجمن دندانپزشکی آمریکا منتشر شده است، زغال فعال یا خمیر پراکسید هیدروژن و جوش شیرین به عنوان یک روش موثر یا ایمن برای سفید کردن دندان ها اثبات نشده است. جوش شیرین یک ماده ساینده است که می تواند مینای دندان را که برای سلامت دندان های سفید حیاتی است از بین ببرد. اگر مقدار زیادی از مینای دندان خود را از دست بدهید، لایه دوم یعنی عاج زرد متخلخل تر را در معرض دید قرار خواهید داد. این روش می تواند دندان های شما را زردتر کند و دندانهایتان را مستعد لکه شدن و پوسیدگی قرار دهد.
  • ادویه ها و روغن هایی که به صورت آنلاین و در مجلات تبلیغ میشوند و وعده سفید کردن طبیعی دندان‌های شما را می‌دهند را استفاده نکنید. متأسفانه، با توجه به انجمن دندانپزشکی آمریکا، هیچ مدرکی وجود ندارد که زردچوبه دندان‌های شما را روشن‌تر می‌کند، و همچنین هیچ مدرکی وجود ندارد که چرخاندن روغن نارگیل در دهان سفیدهای مرواریدی شما را مرواریدتر کند. بهتر است هر دو را برای آشپزی ذخیره کنید.

برای داشتن دندانهایی سفید این کارها را بکنید:

  • دندان های خود را به مدت دو دقیقه صبح ها وقتی از خواب بیدار می شوید و شب قبل از خواب مسواک بزنید.
  • خمیر مناسب انتخاب کنید تا ایمن باشید. به دنبال خمیر دندان سفید کننده با مهر پذیرش انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) باشید. این مهرها به این معنی است که خمیر دندانتان مورد تایید دندانپزشک است.
  • روزانه بین دندان های خود نخ دندان بکشید.
  • غذاها و نوشیدنی هایی که دندان ها را لکه دار می کنند را محدود کنید، مانند کولا، قهوه، چای و شراب قرمز.
  • یک نی تمیز قابل استفاده مجدد را برای مایعات و جلوگیری از لکه دار شدن دندان های جلویی در دسترس داشته باشید.
  • بعد از نوشیدنی هایی که حاوی اسید هستند و یا موادشان میتواند دندانهایتان را لکه دار کند مانند آبمیوه، لیموناد، قهوه یا شراب قرمز، آب بنوشید و دهان خود را بشویید.
  • برای دور نگه داشتن لکه های تنباکو، سیگار را ترک کنید.

چگونه از تغییر رنگ دندان جلوگیری کنم؟

مراقبت از دندان‌هایتان یعنی رعایت عادات سالم. تنها با چند تغییر ساده در سبک زندگی، ممکن است بتوانید از تغییر رنگ دندان جلوگیری کنید. اگر اهل قهوه هستید، مصرف آن را کاهش دهید یا یک نوشیدنی جایگزین پیدا کنید. اگر سیگار می کشید، برای ترک آن اقدام کنید. با استفاده روزانه از مسواک و نخ دندان بهداشت دندان خود ارتقا دهید. بهتر است هر شش ماه یکبار برای معاینه و تمیز کردن دندانهایتان به دندانپزشکی مراجعه کنید. اگر به نظر می‌رسد که دندان‌های شما علی‌رغم رعایت بهداشت دهان رنگ غیرطبیعی دارند برای ملاقات با دندانپزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

یادداشتی از دکتر غزال آرش راد برای شما

میدانم که این روزها داشتن یک لبخند سفید سالم بسیار مورد توجه است. پیش از هر اقدامی مطمئن شوید که سلامتی دهان و دندانتان با انجام آن کار حفظ خواهد شد. بدون اینکه ابتدا با دندانپزشک خود صحبت کنید، از سفید کننده های دندانی یا کیت های سفید کننده خانگی بدون نسخه استفاده نکنید. دانستن روش‌های صحیح برای سفید کردن ایمن دندان ها باعث می‌شود تا مدتی طولانی لبخندی روشن داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

کلیک کنید.
تماس آنلاین از طریق واتس اپ با مطب
کلینیک دکتر غزال آرش راد با مشاوره آنلاین در زمینه ایمپلنت، کامپوزیت دندان و لمینت دندان.