تفاوت لمینت سرامیکی و روکش زیرکونیا (سرامیکی)

یکی از سوالات رایج بیماران تفاوت لمینت و روکش دندان (روکش سرامیکی) است. در این مقاله دکتر آرش راد به بررسی این دو روش درمان میپردازد و موارد استفاده هر یک را توضیح میدهد. تفاوت لمینیت و روکش تمام سرامیکی چیست؟

تفاوت-روکش-سرامیکی-و-زیرکونیا

روکش دندان چیست؟

پیش از آنکه درباره تفاوت روکش و لمینت دندان بدانید، بهتر است درباره روکش دندان اطلاعات کافی داشته باشید. روکش دندان چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در واقع روکش زیرکونیا یا روکش دندان، کلاهک های کوچکی هستند که بر روی دندان قرار می گیرند. این کلاهک ها برای محافظت از دندان مورد استفاده قرار میگیرند.

برای درست کردن دندان، رفع مشکلات و آسیب های دندان از روکش استفاده می شود. روکش زیرکونیا از مواد سرامیکی مقاوم تشکیل شده است. این روکش ها در برابر شکست مقاوم و طبیعی هستند. استحکام و مقاومت آنها باعث میشود که از آنها به برای رفع مشکلات و محافظت از دندان استفاده شود. اطلاعات بیشتر در این زمینه: اینجا

عکس روکش دندان

اگر دندان های شما به هر دلیلی نیاز به روکش دارد، دیدن نمونه کارهای پزشکان می تواند به شما کمک کند تا بهترین دندانپزشکی را برای انجام کار خود انتخاب کنید. نمونه کارهای زیرکونیا، روکش زیرکونیوم دکتر غزال آرش راد، متخصص پروتز و ایمپلنت دندانی را میتوانید در اینجا ببینید:

لمینت سرامیکی چیست؟

لمینت به روشی برای پوشش ظاهری دندانها گفته میشود. از این روش برای سفید کردن دندان ها استفاده می شود. زمانی که دندان ها دچار شکستگی، کجی و بدفرمی و یا ترک است، لمینت سرامیکی به عنوان پوششی برای آنها استفاده میشود تا دندان هایی یک دست تر و زیباتر داشته باشیم. برای لمینت کردن دندانها، پزشک از دندان های شما قالب میگیرد، این قالب به لابراتوار ارسال میشود و در آنجا توسط متخصصین این حوزه ساخته میشود. پزشک متخصص قالب را بر روی دندانهای شما تست میکند و در نهایت این قالب ها بر روی دندانهایتان قرار میگیرد. در نظر داشته باشید که لمینت تنها رویه دندان را پوشش میدهد.

تفاوت لمینت و روکش دندان

لمینت های سرامیکی و روکشهای تمام سرامیک هردو از جنس سرامیک هستند و جهت زیباتر شدن لبخند استفاده می شوند. نوع و ضخامت سرامیک در این دو نوع درمان با یکدیگر متفاوت است. اما تفاوت اصلی لمینت و روکش تمام سرامیکی در میزان پوشش سطح دندان است.

  • لمینت تنها سطح بیرونی دندان را می پوشاند اما روکش دندان را کامل در بر میگیرد.
  • از روکش دندان برای محافظت از دندانها استفاده می شود اما لمینت برای زیبایی است.

به طور مثال دندانهایی که تحت درمان ریشه قرار گرفته اند نیاز به روکش دارند و درمان با لمینت می تواند به شکستن دندان بیانجامد. در واقع لمینتها زمانی کاربرد دارند که تنها نیاز به تغییرات در فرم و رنگ دندانها داریم نه محافظت دندان.

برای اطلاع بیشتر در مورد لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی و روکش زیرکونیا را مطالعه کنید.

17 دیدگاه. Leave new

  • پریسا سلیمی
    2023-02-15 9:24 ب.ظ

    سلام من دندان های جلویی را روکش کردم ولی بنظرم خیلی سفید ساخته شده و به رنگ پوشت من نمیخورد و دندانپزشک هم قبول به تعویض نمیکند؟ایا امکان دارد بعد یمدت یکمقدار تیره تر شوند یا راهیی هست؟روکشا تمام سرامیکی هستند

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر من ۲۸سالم ۱۱ دندون قدامی رو بهمن ماه لمینت کردم از بهمن ماه تا الان حدود پنج تا شیش بار این لمینت ها موقع غذا خوردن افتادن قالبگیری مجدد انجام دادم و لمینت های جدید رو مجددا کار کردن برام اما الان پنج واحدش افتاده بازم باز چسبوندن بعد از دو هفته مجددا افتاده چی کار باید بکنم ؟؟علت چیه ؟آیا عصب کشی کنم و روکش سرامیکیشون کنم کار درستیه؟؟؟دیگه خسته شدم هفت ماه درگیرم

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر ۸تادندون جلوییم اصلامشکل ندارن فقط میخوام رنگشون سفیدشه بنظرشماروکش ساده سرامیک بهتره یالمینت؟

    پاسخ
  • سلام من روکش فول سرام انتخاب کردم. منتها نمیدونم چرا امروز که برا امتحانشون رفتم جالب نبودن و یکدست نبودن . آیا مشکل از قالبگیریشون هست یا از لثه و فک و دهان من؟
    ۳ بار قالبگیری شده از من

    پاسخ
  • سلام من دیروز دندون سه چپ رو که قبلا عصب کشی شده بود پر کردم گفتن کامپوزیت هستش اومدم خونه دیدم سوراخ شده دلیلش چیه؟

    پاسخ
    • dr.ghazal arashrad
      2020-12-01 6:03 ق.ظ

      سلام شاید فایبرپست باشه به نظرتون میاد سوراخه چون اونطوری دیده میشه

      پاسخ
  • نمونه کار اجرا روکش زیکونیوم میشه بفرستید ؟
    من ۷عدد دندانهای جلو بالا میخوام زیرکونیا انجام بدم. میخواستم ببینم خوبه ؟ همه ی این ۷ تا عصب کشی شده.
    و روکشا به هم چسبیدست؟ یا تک تک کار گذاشته میشه؟

    پاسخ
  • سلام
    دندان 7 پایین نیاز به روکش داره آیا روکش pfm بهتره یا تمام سرامیکی ؟ نمیخوام روکش زیرکونیا بزارم آیا این سه تا با هم فرق دارند؟
    با تشکر

    پاسخ
  • بسیار عالی. فقط اگه ممکنه توضیحات رو کاملتر و جزیی تر درج نمایید . تشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

کلیک کنید.
تماس آنلاین از طریق واتس اپ با مطب
کلینیک دکتر غزال آرش راد با مشاوره آنلاین در زمینه ایمپلنت، کامپوزیت دندان و لمینت دندان.