دندانپزشکی زیبایی و درمان دندان شکسته

معمولا افراد دیر به دنبال درمان دندان شکسته می روند.مگر اینکه احساس درد داشته باشند. وقتی دندانی می شکند معمولا دردی به دنبال ندارد. تنها لبه تیز دندان را شخص می تواند با زبان خود حس کند. البته اگر میزان شکستگی دندان زیاد باشد، درد و آسیب زیادی برای شخص ایجاد میکند. دندان معمولا ساختار محکمی دارد و شکستگی آن میتواند به یکی از دلایل زیر باشد:

• غذای خیلی سفت بخورید و یا جسمی سخت به دندانتان برخورد کند.
  • ضربه بیرونی شدید به دهان بر اثر تصادف
  • پرشدگی های دندان که قدیمی است و یا از تاج دندان مواظبت نمیکند.
درمان دندان شکسته

انواع شکستگی دندان

شکستگی دندان حالت های مختلفی دارد که می توان به دسته های زیر طبقه بندی کرد. توجه داشته باشید که در صورت وجود هر کدام از این شکستگی ها سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید. چرا که شکستگی دندان میتواند موجب آسیب های بعدی شود.

• شکستگی کریزلاین دندان

این نوع شکستگی خفیف ترین حالت است. کریزلاین خط های ریز و سطحی است که مینای دندان را تحت تاثیر قرار میدهد. هیچ دردی ندارد و مشکلی برای شخص ایجاد نمیکند. بعضی افراد ممکن است به علت زیبایی دندان به فکر راهکاری برای حل این خطوط ریز روی دندان بیفتند.

• شکستگی کاسپ دندان

شکستگی دندان های جونده را شکستگی کاسپ می کویند. این نوع شکستگی ها درد ندارد اما میتواند جز آسیب هایی باشد که باید به آن رسیدگی کرد.

• دندان ترک خورده

ترک دندان حالتی است که ترکی از سطح به سمت ریشه ایجاد شود. اگر به این ترک ها زود رسیدگی کنید، میتوانید جلوی از بین رفتن کامل دندان را بگیرید.

• دندان نصف شده

اگر ترک دندان درمان نشود، معمولا دندان نصف خواهد شد. چرا که این ترک گسترش میابد و تا انتهای دندان ادامه پیدا میکند. در چنین حالتی معمولا نمیتوان برای دندان کاری انجام داد.

• شکستگی عمودی ریشه

این نوع شکستگی برعکس ترک خوردگی دندان است. در واقع از سمت ریشه به سطح دندان می آید. این نوع شکستگی ها علامت خاصی ندارند. اما میتواند باعث التهاب لثه شود. شکستگی عمودی ریشه از آن نوع شکستگی هایی است که باید زود به دندانپزشک مراجعه کرد.

درمان دندان شکسته

شکستگی دندان طرح درمانهای مختلفی دارد. عوامل زیر میتواند تعیین کننده باشد:

• میزان شکستگی
  • آسیب یا عدم آسیب عصب دندان
  • وجود یا عدم وجود تکه شکسته
  • در صورت عدم آسیب عصب دندان (پالپو وجود قطعه شکسته به صورت کامل می توان قطعه شکسته را به دندان چسباند.

درمان دندان شکسته با ونیر کامپوزیت

کامپوزیت ونیر پوششی است که میتواند نواقص دندان را بپوشاند. به خاطر زیبایی و طبیعی بودن روکش ونیر معمولا از آن برای شکستگی های متوسط دندان استفاده می شود. اگر از کامپوزیت ونیر به درستی مواظبت شود، تا چندین سال می توان از آنها استفاده کرد. بنابراین در صورت عدم آسیب پالپ و شکستگی دندان به صورت متوسط می توان با کامپوزیتهای دندانی ترمیم کرد و یا در صورت نیاز لمینیت(ونیر) کامپوزیت انجام داد.

درمان دندان شکسته در صورت آسیب پالپ دندان

در صورت آسیب پالپ (عصبدندان و اکسپوز شدن آن دندان نیاز به درمان ریشه (اندویا به اصطلاح عصب کشی نیاز است. در مرحله بعدی عصب کشی پزشک دندان را روکش خواهد کرد. لازم به ذکر است در صورتیکه این دندان اندو شده، فقط ترمیم شود، در آینده به علت تغییر رنگ دندان به خاکستری بسیار نازیبا خواهد بود.

همچنین در صورت ترمیم دندان با پین (که غالبا دندانهای اندو شده در صورت ترمیم با پین انجام می شودامکان روکش آن در آینده به دلایل علمی بسیار، مشکل خواهد بودبه این ترتیب توصیه می شود اگر دندان های قدامی شما (جلوییدچار شکستگی شدند و نیاز به درمان ریشه وجود داشت، حتما در همان زمان درمان روکش انجام دهید. عقب انداختن روکش دندان، میتواند باعث آسیب های جدی شود. بهترین روکش برای دندانهای اندو  روکش سرامیکی است.

66 دیدگاه. Leave new