غزال آرش راد متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت

متخصص پروتز دندان و ایمپلنت یکی از گرایش های دندانپزشکی است. فارق التحصیلان این گرایش برای بی دندانی راهکاری پیدا میکند. این تخصص با گذراندن یک دوره سه ساله و ارائه پایان نامه تخصصی در دانشگاهی معتبر به دست می آید. البته دانشگاه شهید بهشتی جز دو دانشگاه ایران است که دوره پروتز دندانی اش چهار ساله است. در این مقاله میخواهیم درباره متخصص پروتز دندان و اینکه چرا باید برای جایگزینی دندان هایتان به سراغ متخصص پروتز دندان بروید، برایتان بگوییم. لطفا تا پایان این متن با ما همراه باشید و سوالات خود را در کامنت بنویسید.

متخصص پروتز دندانی چه کارهایی انجام می دهد؟

شاید در ظاهر این کار بسیار ساده به نظر برسد. اما تعداد بیمارانی که بعد از ایمپلنت دچار مشکل می شوند، نشان میدهد که نداشتن تخصص دندانپزشکان در این زمینه چه آسیبی می تواند به بیمار وارد کند. متاسفانه دیده شده، دندانپزشکانی که متخصص نیستند با قیمت پایین تر نسبت به متخصصین این حوزه، اقدام به ایمپلنت و کاشت دندان می کنند. بیمارانی نیز هستند که به دنبال ایمپلنت ارزان هستند.

 ایمپلنت چیست؟

این در حالی است که هزینه بعدی این اقدام میتواند برای بیماران بسیار سنگین تمام شود. کاشت یا جراحی ایمپلنت باید توسط متخصص جراحی فک و صورت، یا پریو انجام شود. این موضوع از آن جهت مهم است که محل و زاویه قرارگیری ایمپلنت بسیار مهم است. منیج کردن ایمپلنت باید با استخوان موجود و یا بازسازی استخوان با روشهای مختلف بسیار مهم است. پزشک متخصص با این تصمیم با مشاهده شرایط دندان انجام میشود که بسته به تبحر و تخصص پزشک دارد. علاوه بر تعداد ایمپلنت و محل قرار گیری آنها، زاویه ایمپلنت به لحاظ فاکتورهای مکانیکال، نیروی وارده به ایمپلنت و جنبه زیبایی اهمیت به سزایی دارد. تطابق پروتز با بافت و با ایمپلنت سخت تر از دندان معمولی است. پس بهتر است قسمت جراحی ایمپلنت توسط متخصص مربوطه و قسمت روکش ایمپلنت توسط متخصص پروتز انجام شود.

آیا ایمپلنت ارزان قیمت به دندان آسیب می زند؟

  • گیر غذایی
  • پوسیده شدن و کاهش عمر دندان زیر روکش به میزان فاحش
  • هالیتوزیس یا بوی بد دهان

از مشکلات رایج انجام پروتز دندان توسط دندانپزشک غیرمتخصص است. در مورد پروتزهای ایمپلنت موضوع بسیار پیچیده تر از پروتز بر پایه دندان است.

  • هر پروتزی برای اینکه مناسب باشد باید کارایی و زیبایی داشته باشد.
  • پروتز دندانی باید ماندگار باشد.

رسیدن به این دو ویژگی تنها توسط طرح درمانی که توسط متخصص پروتز دندان ارائه می شود، امکان پذیر است.

در ارائه طرح درمان، تعداد ایمپلنتها و محل کاشت آنها از عوامل بسیار مهم در موفقیت آنهاست. چرا که باید در طرح درمان بتوانیم نیروها را به صورت مناسب بین ایمپلنت ها تقسیم کنیم تا دچار فیلر یا شکست نشوند. علاوه بر این محل ایمپلنتها در زیبایی پروتز آینده نیز نقش دارد. درصورتیکه طرح درمان اشکال داشته باشد، باعث از دست رفتن ایمپلنت (به صورت تحلیل استخوان، شکستن پیچ و…) خواهد شد.

کاشت یا جراحی ایمپلنت نیز باید توسط متخصص فک و صورت، یا پریو انجام شود. تا بتواند از لحاظ محل و زاویه قرارگیری ایمپلنتها و منیج کردن ایمپلنت با استخوان موجود و یا بازسازی استخوان با روشهای مختلف، تصمیم درستی بگیرد. علاوه بر تعداد ایمپلنت و محل قرار گیری آنها، زاویه ایمپلنت نیز اهمیت بسیاری دارد، این اهمیت هم به لحاظ فاکتورهای مکانیکال و نیروی وارده به ایمپلنت و هم از جنبه زیبایی اهمیت به سزایی دارد. در قسمت پروتز ایمپلنت نیز تشابهات زیادی با روکش معمولی وجود دارد. مضافا اینکه تطابق پروتز با بافت و با ایمپلنت ها سخت تر از دندان معمولی است. پس بهتر است  قسمت جراحی ایمپلنت توسط متخصص مربوطه و قسمت روکش ایمپلنت توسط متخصص پروتز انجام شود.

فکر میکنم حالا همه ما بدانیم که چرا باید برای ایمپلنت و پروتز دندانی به سراغ متخصص برویم و از هزینه های حتمی آینده جلوگیری کنیم.

دکتر غزال آرش راد

دکتر غزال آرش راد تحصیلات راهنمایی و دبیرستان خود را در مدرسه فرزانگان (سمپاد) به پایان رساند. در سال ۸۲ با مدرک دکترای دندانپزشکی عمومی از دانشگاه شهید بهشتی فارغ التحصیل شد. دوره چهار ساله تحصیلات تخصصی خود را در رشته پروتز دندانی و ایمپلنت در دانشگاه شهید بهشتی در سال ۸۹ به پایان رساند و موفق به کسب بورد تخصصی این رشته شد. همچنین در کارنامه حرفه ای خود سابقه عضویت در هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، سخنرانی های متعدد در کنگره های علمی دندانپزشکی و مقالات علمی تحقیقی در مجله های معتبر دندانپزشکی را نیز دارا می باشد.

دکتر غزال آرش راد

9 دیدگاه. Leave new

  • مصطفی نوروزی
    2022-04-25 8:45 ب.ظ

    خیلی‌خیلی ممنون

    پاسخ
  • مصطفی نوروزی
    2022-04-25 8:44 ب.ظ

    سلام شما با بیمه البرز طرف قرارداد هستید یا نه؟مرسی

    پاسخ
  • با سلام مامان من دیابت دارند و انسولین می زنند و ha1cاو ۶.۳هست می توانند دندان بزارند

    پاسخ
  • با سلام
    مامان من پروتز متحرك در پايين داره وهميشه درد شديدي در اولين دندان كه پروتز به آن متصل شده احساس ميكنه البته همون دندانم روكش ثابت داره ميخواستم ببينم علت درد از پروتزه؟
    وقابل اصلاح هست يا خير؟

    پاسخ
    • سلام، باید معاینه کرد و دندون پارسیل رو و رادیوگرافی دندون پایه رو دید که بشه جواب داد

      پاسخ
  • با درود وخسته نباشید . لطفا بفرمایید معمولا تفاوتی بین مجموع هزینه دریافتی پایانی ایمپلنت، براساس تخصص و یا فوق تخصص بودن پزشک معالج هست . اگر هست ، حدودا تفاوت، تا چه حد میتواند باشد؟ با ارادت

    پاسخ
    • سلام، بله تفاوت بین هزینه دریافتی دندانپزشک و هزینه دریافتی متخصص وجود دارد. زمانی که ایمپلنت به صورت تخصصی انجام میشود کاشت توسط متخصص جراح فک و صورت و یا متخصص لثه و پروتز یا روکش توسط متخصص پروتز انجام میشود

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

کلیک کنید.
تماس آنلاین از طریق واتس اپ با مطب
کلینیک دکتر غزال آرش راد با مشاوره آنلاین در زمینه ایمپلنت، کامپوزیت دندان و لمینت دندان.