متخصص پروتز غرب تهران

پروتز دندان روشی برای جایگزینی دندان ازدست‌رفته یا پوشاندن عیوب دندان است. این روش شامل ایمپلنت، تاج، بریج، دندان مصنوعی و روکش است. پروتز را می‌توان به صورت متحرک یا دائم در دهان ثابت کرد. اگر فکر می‌کنید که نیاز به پروتز دارید، دندانپزشک یا متخصص پروتز می‌تواند مؤثرترین گزینه را برای نیازهای دندانی شما توضیح دهد. درصورتی‌که در غرب تهران ساکن هستید، می‌توانید از متخصص پروتز غرب تهران کمک بگیرید. ما نیز در این مقاله سعی کرده‌ایم توضیحات کاملی را به شما ارائه دهیم.

متخصص پروتز غرب تهران

چه زمانی باید به متخصص پروتز غرب تهران مراجعه کنم؟

اگر به‌تازگی دندانی را ازدست‌داده‌اید یا مدتی است دندان از دست داده‌اید، هر چه سریع‌تر به دندانپزشک مراجعه کنید. یک دندان ازدست‌رفته می‌تواند به ازدست‌دادن استخوان اطراف منجر شود و خطر بیماری لثه را افزایش دهد. هر دو می‌توانند بر سلامت کلی دهان شما تأثیر بگذارند. علاوه بر آن، از دست دادن دندان باعث حرکت دندانها به ناحیه بی دندانی، کج شدن دندانها به ناحیه از دست رفته، بهم خوردن بالانس و ایجاد فاصله بین سایر دندانها میشود. علاوه بر آن اگر این رمان طولانی شود، بعد از جایگزینی دندان در آن ناحیه، باعث گیر غذایی بین دندانها و پروتز جایگزین خواهد شد. در واقع میتوان گفت هرچه بیشتر منتظر بمانید، آسیب گسترده‌تر و غیرقابل‌برگشت‌تر می‌شود.

سایر علائمی که باعث مراجعه و صحبت با متخصص پروتز غرب تهران شود عبارت‌اند از:

  • دندان ترک‌خورده، تراشیده یا فرسوده
  • خونریزی یا درد لثه
  • حساسیت یا درد دندان
  • هر چیزی در مورد رنگ یا ظاهر دندان‌ها که شما را آزار می‌دهد.

انواع پروتزهای دندانی که توسط متخصص پروتز غرب تهران ارائه می‌شود

گستره پروتزهای دندانی می‌تواند بسیار زیاد به نظر برسد، اما زمانی که یاد بگیرید هرکدام چه‌کار می‌کنند، به‌راحتی می‌توان آنها را متمایز کرد. در ادامه سه نوع پروتز را بررسی می‌کنید:

  1. ایمپلنت‌های دندانی: ایمپلنت‌های دندانی مانند ریشه دندان در استخوان فک کاشته می‌شوند و می‌توانند جایگزین یک، چند یا کل ردیف دندان‌ها شوند.
  2. دندان مصنوعی پروتزهای جزئی هستند که جایگزین چند دندان یا کل دندان‌ها می‌شوند.
  3. روکش‌ها: در این روش کل دندان تراش میخورد و برای دندان هایی که درمان ریشه شده اند یا شکسته اند، کاربرد دارد.
  4. لمینت ها: به عنوان یک لایه برای زیبایی و یا پوشش نقض بر روی دندان قرار می گیرند.

متخصص پروتز غرب تهران چگونه پروتزهای دندانی را می‌سازد؟

برای ساخت پروتز دندان، دندانپزشک ارزیابی کاملی از دندان‌ها و حفره دهان شما انجام می‌دهد و از دندان‌های درگیر برای پروتز دندان عکس اشعه ایکس می‌گیرد. این کار به دندانپزشک اجازه می‌دهد تا پروتزی تهیه کند که از دندان ها یا بافت باقیمانده یا ایمپلنت موجود قالب بگیرد. در مرحله بعد، دندانپزشک معمولاً با درخواست از شما برای گازگرفتن در قالب، از دندان‌های موجود قالب می‌گیرد. سپس قالب را به لابراتوار دندانپزشکی می‌فرستند. بر اساس تصمیمات در دندانپزشکی، پروتزهای دندانی را می‌توان از طیف وسیعی از مواد، از جمله چینی، رزین کامپوزیت، اکریلیک و زیرکونیا ساخت.

پس از ساخت پروتز، روش قراردادن آن در دهان به پروتز دندانی که دریافت می‌کنید بستگی دارد. برای قراردادن ایمپلنت، دندانپزشک باید با جراحی یک فیکسچر (پست) تیتانیوم را در استخوان قرار دهد و سپس بیمار باید چندین ماه قبل از قراردادن پروتز صبر کند تا مطمئن شوند که ایمپلنت به‌درستی قرار داده شده و در استخوان محکم شده است.

پروتزهای دندانی می‌توانند با جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته یا با جذاب‌تر جلوه‌دادن دندان‌های تغییر رنگ یا آسیب‌دیده به بیماران کمک کنند تا احساس اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشند. اگر فکر می‌کنید پروتز ممکن است راه‌حل مشکل دندان شما باشد، با دندانپزشک یا متخصص پروتز خود قرار ملاقات بگذارید تا در مورد گزینه‌های خود برای بهبود لبخند صحبت کنید.

پروتز دندان مصنوعی چگونه برای شما طراحی می‌شود؟

هنگام انتخاب دندان مصنوعی، باید به دنبال موارد زیر باشید:

  • یک متخصص پروتز غرب تهران باتجربه که به طور معمول خدمات پروتزهای دندانی را ارائه می‌دهد.
  • دندانپزشکی که می‌تواند تصاویر قبل و بعد از بیماران خود را که دندان مصنوعی دریافت کرده‌اند به شما نشان دهد.
  • دندانپزشکی که کیفیت، فرم و عملکرد پروتزهایی را که ارائه می‌دهد در اولویت قرار می‌دهد.
  • یک دندانپزشک متعهد به رضایت طولانی‌مدت شما از دندان مصنوعی است.

طراحی سفارشی پروتز دندان توسط متخصص پروتز غرب تهران

یک متخصص تلاش می‌کند تا دندان مصنوعی شما طبیعی به نظر برسد. برای رسیدن به این هدف پروتز شما باید با بقیه دندان‌های شما هماهنگ باشد. اندازه، شکل و رنگ پروتزها قابل تنظیم هستند. هنگامی که برای مشاوره به متخصص پروتز غرب تهران مراجعه کنید، انواع پروتزها را به شما نشان خواهد داد و تلاش می‌کند تا مطمئن شود که دندان مصنوعی دقیقاً متناسب با دهان شما باشد؛ بنابراین در طول روز از وجود دندان مصنوعی در دهان خود مطلع نخواهید شد. بعد از استفاده از پروتز دندانی قادر خواهید بود غذا بخورید، صحبت کنید، بخندید و لبخند بزنید: دیدن تصاویر بیشتر از ایمپلنت دندان

متخصص پروتز غرب تهران

ایمپلنت و کارایی آن از نظر متخصص پروتز غرب تهران

ایمپلنت یک پروتز دندانی است که می‌تواند جایگزین تمام پروتزهایی شود که قبلاً دیده‌ایم. مورد شما هر چه باشد، دندان ازدست‌رفته را جبران می‌کند. اما این روش همیشه استفاده نمی‌شود. هزینه بیشتر آن‌یکی از دلایلی است که اغلب از این روش استفاده نمی‌کنند، اما گاهی فک و وضعیت دهان بیمار نیز شرایط مناسبی برای این نوع روش را ندارد.

در برخی موارد نیاز به جراحی های بازسازی قبل از انجام ایمپلنت وجود دارد. تا ایمپلنت قابل انجام باشد یا نتیجه بهتری بدست بیاید. این جراحی ها میتواند شامل سینوس لیفت، گذاشتن پودر استخوان در ناحیه یا پیوند استخوان باشد که از خود بیمار گرفته میشود.

پروتز کاملاً متحرک دندان

اگر دیگر هیچ دندانی برای بیمار باقی نمانده باشد، پروتز متحرک کامل توصیه می‌شود. این دندان که معمولاً به‌عنوان دندان مصنوعی شناخته می‌شود، جایگزین دندان طبیعی می‌شود و می‌تواند برای نگهداری روزانه یا قبل از خواب از دهان خارج شود. این نوع پروتز را عموماً از رزین اکریلیک میسازند. دندان مصنوعی مشابه دندان‌های طبیعی و همچنین لثه‌های بیمار است.

پروتز کاملاً متحرک دندان نیز توسط یک متخصص از اندازه‌گیری‌ها و قالب‌های گرفته شده توسط دندانپزشک انجام می‌شود. مزیت اصلی این راه‌حل این است که در مقایسه با ایمپلنت ارزان‌تر است و آماده‌سازی آن نسبتاً سریع است. بدون نیاز به گذراندن مرحله بهبودی طولانی‌مدت، عملکرد جویدن خود را راحت‌تر خواهید یافت. بااین‌حال، عادت کردن به دندان مصنوعی جدید برای بیمار بسیار دشوارتر خواهد بود و مجبور شدن پس از هر وعده غذایی برای تمیزکردن آن برای بسیاری از افراد یک عیب بزرگ باشد. از دیگر معایب اصلی آن لقی در فک پایین است که معمولا اتفاق می افتد. و به علت سطح تکیه گاه کم و بافتهای متحرک از جمله گونه و مخصوصا زبان است.

پروتز متحرک تکه ای

برخلاف پروتز کامل، پروتز تکه ای تنها یک یا چند دندان را جایگزین می‌کند. از پلاستیک (برای دندان و لثه) و قلاب‌های فلزی (استلیت) ساخته شده است که روی لثه‌ها و دندان‌های باقی‌مانده قرار می‌گیرد تا پروتز را در جای خود نگه دارد.

پروتز متحرک تکه ای دو نوع است. فیلیپر با بیس آکریلی و پارسیل که بیس فلزی دارد. پارسیل مقاوم تر است و تطابق بیشتری با بافت دهان دارد. تکیه گاه هر دوی اینها دندان های باقیمانده و بافت های دهان است. یکی از مشکلاتی که پروتز متحرک تکه ای میتواند ایجاد کند، مشکل برای لثه و یا دندان های باقیمانده است.

اوردنچر یا دندان مصنوعی با ساپورت (تکیه گاه) ایمپلنت

برای برطرف کردن معایب دندان های مصنوعی، بخصوص در فک پایین و همچنین در کسانی که به مدت طولانی از دندان مصنوعی استفاده کرده اند و استخوان فک شان تحلیل رفته است، از اوردنچرها استفاده میکنند. در این بیمارها، سه یا چهار ایمپلنت در فک پایین قرار داده می شود. اگر فک بالا مشکل داشته باشد، چهار ایمپلنت در فک بالا نیز قرار میگیرد. دست دندان به صورت دکمه فشاری بر روی ایمپلنت ها قرار میگیرد. ایمپلنت ها باعث میشوند که دست دندان محکم در جای خود قرار بگیرد. این نوع از ایمپلمنت نیز جز پروتزهای متحرک دسته بندی می شوند. دندان های مصنوعی این چنینی حتما باید شب ها از دهان خارج و تمیز شوند. با ایمپلنت و یا اوردنچر مشکل لقی دندان کاملا برطرف میشود. همچنین عمل جویدن به راحتی انجام میشود.

نصب پروتز توسط متخصص پروتز غرب تهران

پاسخ به این سوال به نوع پروتزی که انتخاب کرده‌اید بستگی دارد.

نصب پروتز تکه ای

روش کار برای پروتز تکه ای نسبتاً ساده است. در نصب پروتز تکه ای دندانپزشک با اطمینان از ثابت بودن قلاب‌های فلزی روی دندان‌های پایه، پروتز را در جای موردنظر قرار می‌دهد. در واقع این نوع پروتز نیاز به تنظیم دارد تا به‌خوبی با فک سازگار شود. بعد از گذاشتن پروتز در دهان، دندانپزشک بررسی می‌کند که به‌درستی با سایر دندان‌ها مطابقت دارد و تنظیمات لازم را انجام می‌دهد.

ایمپلنت

جراحی یا کاشت ایمپلنت معمولا در یک جلسه و توسط جراح فک و صورت انجام میشود. بعد از پروسه جوش خوردن ایمپلنت در استخوان فک، مرحله پروتز یا روکش است. تعداد جلسات این مرحله به تعداد ایمپلنتها بستگی دارد. در مورد تک دندانها دو یا جلسه است.

فاصله زمانی پروتز (روکش) و جراحی (کاشت) ایمپلنت به طور معمول بین سه الی شش ماه است. این فاصله به شرایط استخوانی و محل ایمپلنت و وجود یا عدم وجود جراحی های بازسازی بستگی دارد. این زمان برای ایمپلنتهای یک ماهه حدود بیست روز است، که نیاز به استخوان باشرایط قطر و طول مناسب دارد. این فاصله زمانی جهت استئواینتگریشن یا جوش خوردن ایمپلنت در استخوان است.

کدام پروتز دندان برای شما مناسب است؟

هنگام تصمیم‌گیری اینکه چه نوع دندان مصنوعی برای شما مناسب است، علاوه بر اینکه مشخص است چند دندان از دست داده‌اید، مواردی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

هزینه

هزینه‌های دندان مصنوعی بسیار متفاوت است. کیفیت و زیبایی با قیمت افزایش می‌یابد. در پروتزهای پارسیل، قیمت هم به کیفیت و هم به تعداد دندان‌های ازدست‌رفته بیمار که باید ناحیه بی دندانی پر شود، بستگی دارد. پروتزهای متکی به ایمپلنت تناسب مطمئن‌تری را ارائه می‌دهند. استفاده از پروتزهای کامل با پایه‌های اکریلیک هزینه کمتری دارد. هر چه بیمار دندان‌های سالم‌تری داشته باشد، گزینه‌های بیشتری جایگزین دندان ازدست‌رفته در دسترس است. هر یک از این روش‌های جایگزین می‌توانند هزینه متفاوتی را برای بیمار به دنبال داشته باشند.

وضعیت لثه‌ها و استخوان‌های فک بیمار

یکپارچگی استخوان‌های فک و لثه‌های بیمار، گزینه‌های دندان مصنوعی را برای آن بیمار محدود می‌کند. به‌عنوان‌مثال، پروتزهای تحت حمایت ایمپلنت را نمی‌توان در بیماران دندانپزشکی که استخوان‌های فک آسیب‌دیده یا شکننده دارند استفاده کرد.

در آخر بهتر است تصمیم‌گیری درمورد پروتز مناسب را بر عهده دندان‌پزشک خود قرار دهید. درصورتی‌که در غرب تهران ساکن هستید، می‌توانید با دریافت نوبت مشاوره به‌خوبی از وضعیت‌های دندانی خود مطلع شوید. و ایمن‌ترین و درست‌ترین راه را برای داشتن دندان‌هایی زیبا بیابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

کلیک کنید.
تماس آنلاین از طریق واتس اپ با مطب
کلینیک دکتر غزال آرش راد با مشاوره آنلاین در زمینه ایمپلنت، کامپوزیت دندان و لمینت دندان.