اوردنچر برپایه ایمپلنت (کاشت دندان)

پیش از هر چیز باید بدانیم اوردنچر بر پایه ایمپلنت چیست؟ در چه مواردی کاربرد دارد؟ و چه تفاوتی با پروتز ثابت بر پایه ایمپلنت دندان و سایر درمان های مشابه برای بی دندانی کامل دارد؟ در این مقاله دکتر غزال آرش راد، متخصص ایملپنت و پروتزهای دندانی، به تمامی سوالات شما پاسخ خواهند داد. اگر نیاز به توضیحات بیشتری داشتید، کافی است از طریق واتس اپ با ما در تماس باشید: ۰۹۳۶۵۳۳۷۳۰۴

اوردنچر چیست؟

اوردنچر راهکاری است برای درمان بی دندانی کامل. در واقع اوردنچر دست دندانی است که به وسیله دکمه فشاری روی پایه ایمپلنت های کاشته شده در فک قرار می گیرد. اوردنچر دندانی ثابت نیست. میتوان دست دندان کار شده بر روی پایه های ایمپلنت را، شب ها از دهان خارج کرد. از تفاوت های اصلی اوردنچر با دست دندان این است که تکیه اوردنچر بر روی لثه و پایه ایمپلنت است. اما دست دندان تنها بر روی لثه قرار میگیرد. این روش نسبت به پروتز ثابت بر پایه ایمپلنت هزینه کمتری دارد. هم چنین دارای استحکام خوبی است. بسیاری از افراد، اوردنچر را با دندان مصنوعی اشتباه می گیرند. اما در اوردنچر، دست دندان یا همان دندان مصنوعی بر روی پایه های ایمپلنت قرار می گیرد. در واقع دندان های جدید شما به روشی مشابه پروتز ثابت بر پایه ایمپلنت، در استخوان فک سفت می شوند. انگار که پایه های ایمپلنت ریشه های دندان باشد.

در کاشت دندان به روش اوردنچر، به خاطر وجود ریشه های تیتانیومی یا همان پایه های ایمپلنت، لقی دندان وجود نخواهد داشت. سازگاری تیتانیوم با بدن بسیار بالاست. در واقع به راحتی این ریشه های مصنوعی به استخوان فک جوش می خورد. در ادامه درباره اوردنچر بر پایه ایمپلنت برایتان خواهیم گفت.

جراحی اوردنچر

پیش از جراحی پزشک وضعیت دندان های شما را بررسی میکند. در این بررسی مشخص می شود که فک شما به چند پایه نیاز دارد. درباره تعداد پایه های لازم هر فک در ادامه برایتان خواهیم گفت. سپس برش هایی بر روی لثه ایجاد خواهد شد. برای جوش خوردن کامل پایه ها بر روی استخوان فک، چند ماه زمان نیاز است. بعد از این دوره، قالب گیری برای پروتز انجام می شود. و سپس دست دندان روی پایه ها قرار میگیرد.

اوردنچر بر پایه ایمپلنت:

سابقا” زمانی که بیماران دندانهای خود را به طور کامل از دست می دادند، چاره ای جز استفاده از دست دندان (دنچر) نداشتند. لق خوردن و عدم کارایی جویدن از مشکلات معمول بود.

بیشترین مشکلی که از طرف بیماران در مورد دنچر، دندان مصنوعی یا دست دندان عنوان می شود، عدم وجود گیر یا به اصطلاح لق خوردن است. که بیشتر در فک پایین اتفاق می افتد. این مشکل تا حدود زیادی با پایه های ایمپلنت حل می شود. در واقع علت اصلی و تاریخچه ابداع ایمپلنت به تلاش برای حل مشکلات بیماران بی دندانی بر می گردد.

درباره ایمپلنت دندان چه می دانید؟ کلیک کنید.

تعداد ایمپلنت لازم برای اوردنچر :

  • حداقل تعداد ایمپلنت لازم برای اوردنچر فک پایین دو عدد و حداکثر چهار عدد می باشد.
  • تعداد ایمپلنتهای لازم را میزان استخوان باقیمانده و میزان تحلیل استخوان مشخص می کند.
  • هرچه تحلیل استخوان بیشتر باشد، تعداد ایمپلنت بیشتری مورد نیاز خواهد بود.
  • هر چه تعداد ایمپلنتها بیشتر باشد گیر پروتز نهایی بیشتر خواهد بود.
  • یکی از عوامل تعیین کننده تعداد ایمپلنتها وضعیت فک مقابل یعنی با دندانی و یا بی دندانی فک مقابل است.
    حداقل تعداد ایمپلنت لازم برای اوردنچر فک بالا چهار عدد می باشد.

مزایای اوردنچر بر پایه ایمپلنت:

یکی دیگر از مزایای پایه های ایمپلنت جلوگیری از تحلیل پیشرونده استخوان است. این مشکل در اثر از دست دادن دندان به وجود می آید. همان طور که می دانید، استخوان در بر گیرنده دندان با از دست رفتن دندانها به تدریج دچار تحلیل می شود. و به همین علت است که توصیه می شود، در اسرع وقت بعد از دست دادن دندان، با ایمپلنت جایگزین شود. از جمله مزایای اوردنچر بر پایه ایمپلنت میتوان به این موارد اشاره کرد:

  • در اوردنچر بر پایه ایمپلنت، دست دندان به صورت دگمه فشاری روی ساختارهای ایمپلنت می نشیند و به این ترتیب ثبات و گیر دست دندان بهبود میابد
  • . اوردنچر بر پایه ایمپلنت هم برای فک بالا و هم برای فک پایین قابل استفاده است. (لیکن بیشتر در فک پایین به آن احساس نیاز می شود.)
  • با اوردنچر برپایه  ایمپلنت تغذیه بیمار و در نتیجه سطح زندگی او بهبود میابد.

مراحل انجام اوردنچر بر پایه ایمپلنت:

پیش از اینکه اوردنچر بر روی دندان های شما سوار شود، نیاز به جراحی ایمپلنت وجود دارد. پزشک متخصص، پایه هایی ایمپلنت را بر روی دندان های شما ایجاد می کند. سپس قالب گیری انجام می شود. قالب به لابراتور ارسال می شود تا دندان هایی با اندازه مناسب برای فک شما ساخته شود. در مرحله آخر اوردنچر بر روی پایه ایمپلنتی سوار می شود. ویدیو مقابل مراحل کامل اوردنچر بر پایه ایمپلنت را به شما نشان می دهد:

مقایسه پروتز ثابت بر پایه ایمپلنت، اوردنچر بر پایه ایمپلنت و دست دندان

شاید برایتان سوال باشد که این سه روش برای درمان بی دندانی هر کدام چه مزایا و چه معایبی دارد؟ چگونه می توانید بفهمید که کدام روش برای شما مناسب تر است؟ و مزایا و معایب هر کدام از این سه روش چیست؟ اگر چه در این وبسایت به طور کامل درباره مزایا و معایب کاشت دندان به روش های مختلف برایتان گفته ایم. اما در این بخش یک مقایسه کامل را انجام خواهیم داد تا بتوانید به راحتی تفاوت های این سه روش را درک کنید.

یکی از اصلی ترین مسایلی که در انتخاب بین اوردنچر و پروتز ثابت تاثیرگذار است، وضعیت فک و میزان تحلیل رفته استخوان هایتان است. اینکه وضعیت فک شما اجازه ایجاد کردن پایه های ایمپلنت را بدهد یا نه. چرا که برای پروتز ثابت نیاز به تعداد ایمپلنت های بیشتری نسبت به اوردنچر است. به طور کلی در قسمت جلوی فک استخوان بیشتری وجود دارد. همچنین در قسمت عقب فک به علت نواحی اناتومی خاص مانند عصب فک، محدودیت هایی برای گذاشتن پایه های ایمپلنت وجود دارد. این موضوع بخصوص زمانی که تحلیل استخوان زیاد است، بیشتر محدودیت ایجاد می کند. اما در قسمت قدام فک محدودیت وجود ندارد. هر چقدر که فک در این ناحیه تحلیل برود، بخاطر عدم وجود عصب، میتوان به طولی که موردنیاز است پایه های ایمپلنت را قرار دهیم. با توجه به اینکه طرح دندان های اوردنچر به این صورت است که در قسمت جلویی فک پایه ایمپلنت قرار میگیرد. بنابراین، اوردنچر تقریبا برای اکثریت افراد قابل اجراست. اما پروتز ثابت بر پایه ایمپلنت نیاز به بررسی وضعیت استخوان فک دارد.

هزینه درمان بی دندانی:

این بخش مهم ترین فاکتور انتخاب برای بسیاری از بیماران است. در واقع هزینه و قیمت می تواند تعیین کند که شما از کدام روش برای دندان هایتان استفاده کنید. پروتز فیکس بر پایه ایمپلنت دندان بیشترین هزینه را نسبت به دو روش دیگر دارد. چرا که تعداد پایه های ایمپلنت زیاد است. بنابراین هزینه بیشتری دارد. اوردنچر بر پایه ایمپلنت، در کنار استحکام لازمی که می تواند به شما بدهد، قیمت مناسبی دارد. اگر فاکتور قیمت مناسب برایتان اهمیت دارد، پیشنهاد ما به شما این روش است. البته که وضعیت فک و استخوان های شما عامل مهمی در انتخاب روش درمان بی دندانی است. دست دندان آخرین روش کاشت دندان از نظر هزینه است. در واقع این روش هزینه کمتری نسبت به دو روش دیگر دارد.

قدرت جویدن غذا:

همانطور که می دانید، پروتز ثابت بر پایه ایمپلنت همانند دندان های طبیعی عمل می کند. بنابراین با داشتن بیشترین استحکام نسبت به دو روش دیگر، قدرت جویدن شما را افزایش می دهد. قدرت جویدن در اوردنچر بر پایه ایمپلنت، بستگی به تعداد پایه های ایمپلنتی دارد که روی فک شما ایجاد می شود. پایه های ایمپلنتی، اوردنچر را بر روی دندان هایتان سفت می کند. با سفت شدن دندان ها بر روی فک، قدرت جویدن شما افزایش پیدا می کند. دست دندان نسبت به دو روش دیگر قدرت پایین تری دارد. بسیاری از مراجعین، از لقی دست دندان شکایت دارند. این لقی باعث کاهش قدرت جویدن خواهد شد.

برای دیدن نمونه کارهای بیشتر از ایمپلنت و اوردنچر کلیک کنید.

ادونچر-بر-پایه-ایمپلنت

طول درمان:

طول درمان پروتز ثابت و اوردنچر نسبت به دو روش دیگر بیشتر است. و مدت زمان آنها بستگی به جایی از فک دارد، که پایه های ایمپلنت در آنها گذاشته می شود. قسمت قدامی فک نیاز به دو یا سه ماه زمان دارد. قسمت خلفی فک پایین حدودا چهار ماه طول درمان دارد. و فک بالا ممکن است تا شش ماه زمان نیاز داشته باشد. دست دندان سریع ترین روش برای درمان بی دندانی است.

حفظ استخوان فک:

از آن جایی که پایه های ایمپلنت شبیه به ریشه دندان عمل میکند، از تحلیل استخوان فک جلوگیری می کند. و چون این پایه ها هم در پروتز ثابت و هم در اوردنچر  وجود دارد، در نتیجه تحلیل استخوان در این دو روش کمتر است. اما دست دندان چون تمام نیروهای وارده به دندان را، بر لثه تحمیل می کند، میتواند در طولانی مدت باعث تحلیل استخوان فک شود.

قدرت تکلم:

تنها حالتی که ممکن است برای قدرت تکلم شما مشکلاتی ایجاد کند، دست دندان است. پروتز ثابت و اوردنچر شبیه به دندان های طبیعی عمل میکند. در نتیجه قدرت تکلم شما بدون مشکل خواهد بود.

قیمت اوردنچر یا کاشت دندان:

قیمت اوردنچر با توجه به تعداد ایمپلنت و وضعیت دندان هایتان میتواند بازه متفاوتی داشته باشد. پیشنهاد می کنیم برای دریافت قیمت دقیق از طریق شماره واتس اپ زیر با کلینیک ما در تماس باشید. پزشکان کلینیک، از طریق دریافت عکس راهنمایی های لازم را به شما خواهند گفت: ۰۹۳۶۵۳۳۷۳۰۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

کلیک کنید.
تماس آنلاین از طریق واتس اپ با مطب
کلینیک دکتر غزال آرش راد با مشاوره آنلاین در زمینه ایمپلنت، کامپوزیت دندان و لمینت دندان.