قیمت لمینت دندان 1402 و هر آنچه باید درباره لمینت دندان بدانید

لمینت دندان موادی است که سطح رویی دندان را می پوشاند. این لایه به علت زیبایی، شفافیت و طول عمر بالا طرفداران زیادی دارد. اما لمینت دندان چه مراحلی دارد؟ قیمت لمینت دندان چقدر است و نسبت به دیگر روش ها چگونه است؟ در این مقاله، دکتر غزال آرش راد به سوالات متداول بیماران پاسخ داده اند. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در این زمینه داشتید و یا برای ویزیت به دنبال پزشک متخصص می گردید، از طریق شماره واتس آپ با مطب در تماس باشید.

قیمت لمینت دندان

لمینت دندان چیست؟

لمینت یا ونیر دندان، لایه ای نازک است که پزشک بر روی دندان می چسباند. زمانی که دندان های شخصی، از نظر ظاهری مشکلاتی دارد، این روش پیشنهاد می شود. لمینت، متناسب با دندان های هر شخص، جزییات صورت و فک طراحی میشود. این تناسب به طبیعی بودن این روکش ها کمک می کند. لمینت به دو دسته لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی تقسیم میشود. قیمت لمینت سرامیکی دندان نسبت به نوع کامپوزیتی آن بیشتر است. البته کیفیت و بنابراین اگر به دنبال زیبایی طبیعی هستید، حتما به نمونه کارهای پزشک معالج خود دقت کنید. این نمونه کارها میتواند به شما روش کلی کار را نشان دهد تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

انواع لمینت دندان

  • لمینت سرامیکی: یک لایه نازک به قطر حداکثر ۱میلیمتر ساخته شده از سرامیک خالص است که پس از تراشیدن دندان و قالب گیری در با چسب مخصوص روی قسمت جلویی دندان قرارمیگیرد.
  • لمینت کامپوزیتی: این نوع لمینت نیازی به قالب گیری و لابراتوار و حتی تراشیدن دندان (در اکثر موارد) ندارد و کامپوزیت روی مینای دندان قرار می گیرد و از آن مراقبت می کند.

تفاوت لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی

  • لمینت سرامیکی از نظر رنگ و استحکام محکم تر و ماندگارتر است. به همین علت قیمت لمینت دندان سرامیکی بیشتر است.
  • برای لمینیت سرامیکی حدود دو میلیمتر از دندان تراشیده می شود، اما در لمینت کامپوزیتی نیازی به تراش دندان وجود ندارد.
  • لمینیت سرامیکی در لابراتوار ساخته می شود. اما لمینت کامپوزیتی در مطب بر روی دندان فرم داده میشود. این تفاوت از دیگر دلایل قیمت بالاتر لمینت سرامیکی به کامپوزیت است.
  • میانگین طول عمر لمینت سرامیکی ده سال و کامپوزیتی ۴ سال است.

کاربرد لمینت دندان

همانطور که گفته شد، لمینت میتواند نقض های ظاهری دندانهایتان را پوشش دهد. از نظر قیمت گاه لمینت از دیگر روش های درمانی مناسب تر است. اما این ایرادها شامل چه مواردی می شود؟

درمان دندان شکسته

درمان این مشکل با لمینت به میزان شکستگی بستگی دارد. گاه کامپوزیت و لمینت میتواند پوشش مناسبی باشد. اما در بعضی موارد نیاز به روکش وجود دارد. از موارد دیگری که پزشک در درمان بررسی میکند، درگیری یا عدم درگیری با عصب دندان است.

درمان بی نظمی های دندانی

درمان نامنظمی دندانها با توجه به شدت آن به ترتیب لمینت (ونیر) کامپوزیتی، لمینیت سرامیکی و نهایتا ارتودنسی است. در نامنظمی های کم، نیاز به تراش وسیع دندان نیست. در واقع در چنین شرایطی میتوان از ونیر کامپوزیت استفاده کرد. برای تغییر فرم یا روشن شدن دندان، از لمینت کامپوزیتی یا همان ونیر کامپوزیت میتوان استفاده کرد.

در نامنظمی های شدیدتر نیاز به تراش دندان وجود دارد. در چنین شرایطی برای ایجاد یک فرم متناسب، پزشک دندان را میتراشد. سپس لایه ای از لمینت بر روی دندان قرار می گیرد.

یکی از شرایط مهم برای لمینت کامپوزیتی یا سرامیکی، داشتن فضای لازم برای قوس فکی فرد است. اگر فضای لازم برای اضافه کردن سطح دندان ها وجود نداشته باشد، نمیتوان از این روش ها استفاده کرد. در چنین شرایط از بین بردن بی نظمی های دندانی تنها با ارتودنسی ممکن است. همچنین زمانی که با بی نظمی شدیدی در دندان مواجه هستیم، باید از درمان ارتودنسی استفاده کرد.

لیمنت بیماران با ناهنجاری فکی

معمولا ناهنجاریهای فکی را نمیتوان با کامپوزیت و یا با تراش اندک لمینیت سرامیکی اصلاح کرد. به عبارت دیگر ناهنجاریهای فکی معمولا نیاز به ارتودنسی و حتی ارتوسرجری (یعنی ترکیب درمانهای ارتودنسی و جراحی فک) دارند. در موارد بسیار اندکی که ناهنجاری در حد جزیی است، میتوان با لمینیت کامپوزیتی و یا سرامیکی اصلاحات را انجام داد.

درمان فاصله دندان یا دیاستم

فاصله بین دندانها ممکن است کم یا زیاد باشد. همچنین حالت قرار گیری دندانها نیز متغیر است. در اکثر موارد با کمک لمینت میتوان این فاصله را درمان کرد:

  • در صورتی که فاصله بین دندانها کم باشد، می توان با اضافه کردن لمینت به یک طرف دندان فاصله بین دندانی را بست.
  • اگر این فاصله زیاد باشد، نیاز به اضافه کردن لمینت به هر دو طرف دندان است. در این صورت با انجام ونیر کامپوزیت یا لمینت سرامیکی میتوان فاصله را بست.

گاهی برای درمان دیاستم نیاز به پیش درمان است. در چنین شرایط با اضافه کردن لمینت به یک طرف دندان، نمیتوان درمان را کامل کرد. در واقع اگر قرارگیری دندانها نسبت به هم مناسب نباشد و یا اندازه دندانها با هم تفاوت زیادی داشته باشد، نمیتوان از لمینت استفاده کرد. از دیگر کاربردهای لمینت دندان میتوان به موارد زیر استفاده کرد:

  • درمان زردی و بدرنگی دندان
  • درمان ترک دندانها

تعداد جلسات موردنیاز

لمینت سرامیکی در سه جلسه انجام می شود. این در حالی است که لمینت کامپوزیتی در یک جلسه قابل انجام است.

  • معاینه و قالب گیری دندان ها
  • ساخت لمینت سرامیکی در لابراتوار و تست آنها روی دندان
  • چک وضعیت لمینت روی دندان و تحویل نهایی

قیمت لمینت دندان

اگرچه این پاسخ ممکن است برایتان قانع کننده نباشد. اما واقعیت همیشه قانع کننده نیست! قیمت لمینت دندان به عوامل زیادی بستگی دارد. شرایط واردات و تحریم موجود در کشور نیز تاثیر بسزایی در تغییر قیمت دائمی لمینت دندان دارد. مواد لمینت سرامیکی و کامپوزیتی از کشورهای مختلف وارد میشود. قیمت آنها نیز با وجود به برندهای مختلف موجود در بازار متفاوت است.

از دیگر عوامل تاثیرگذار، میزان حرفه ای بودن پزشک معالج است. این را از من بپذیرید که انتخاب یک پزشک متخصص میتواند جلوی هزینه های بعدی را بگیرد. اگر به سراغ دندانپزشکی یا کلینیک هایی بروید که قیمت بسیار پایین تری از حد معمول دارند، قطعا دچار مشکل خواهید شد! چرا که مواد انتخابی و تخصص دندانپزشک هزینه های مشخصی دارد. هیچ دلیل منطقی برای پایین بودن غیرطبیعی قیمت لمینت دندان وجود ندارد. بنابراین اگر میخواهید تغییری ایجاد کنید که بعدها از آن پشیمان نشوید و یا دچار مشکلات لثه و عوارض لمینت نشوید، بهتر است هوشیارانه به سراغ انتخاب پزشک بروید.

برای اطلاع از قیمت لمینت دندان و یا رزرو نوبت چکاب و مشاوره میتوانید با این شماره در تماس باشید: ۰۹۳۶۵۳۳۷۳۰۴

قیمت لمینت دندان

قیمت لمینت دندان به چه فاکتور هایی بستگی دارد؟

  • متخصص یا عمومی بودن دندانپزشک
  • نوع سرامیک مورد استفاده
  • هزینه لابراتواری که لمینیت را می سازد.
  • نوع سمان (چسب) مورد استفاده از جمله فاکتورهایی است که بر روی قیمت لمینت دندان تاثیرگذار است.

عوارض لمینت

اما پیش از آنکه درباره قیمت لمینت دندان فکر کنید، بهتر است عوارض آن را بدانید. داشتن اطلاعات همه جانبه در این زمینه میتواند شما را به سمت یک انتخاب درست پیش ببرد. در صورتیکه لمینت کامپوزیتی با رعایت اصول و به طور صحیح انجام شود، هیچ عوارضی ندارد. اما اگر به طرز صحیح انجام نشود، می تواند مشکلات زیر را ایجاد کند:

التهاب لثه

این مساله بسیار مساله جدی و مهمی است. اگر پزشک کامپوزیت را به درستی در مجاورت لثه قرار ندهد، گیر میکروبی ایجاد خواهد شد. گیر میکروبی میتواند باعث التهاب لثه و یا حتی خونریزی شود. این مشکل در واقع آغازگر بیماری لثه است.

بد بویی دهان

در صورتیکه لمینت به صورت صحیح و اصولی انجام نشود، میتواند باعث بدبویی دهان شود. زمانی که لمینت دندان توسط پزشک غیرمتخصص انجام می شود، ممکن است مشکل بدبویی دهان ایجاد شود. اما نقش پزشک در بدبویی دهان بعد از لمینت چیست؟

گاه لمینت در روی دندان به یکدیگر متصل می شود. در چنین حالتی امکان استفاده از نخ دندان وجود ندارد. این مشکل به علت عدم پالیشینگ مناسب ایجاد میشود. در واقع نخ دندان در چنین شرایطی به راحتی از بین دندان ها عبور نمیکند. حتی گاهی دیده شده که اضافات کامپوزیت در بین دندان باقی می ماند و باعث ریش ریش شدن نخ می شود. زمانی که به هر کدام از این علت ها، امکان کشیدن نخ دندان به صورت موثر وجود نداشته باشد، مواد غذایی در بین دندان ها باقی می ماند و باعث بدبویی دهان می شود.

گاهی هم بین دندانها نسبتا باز می ماند. این میزان معمولا دیده نمیشود. فضای خالی باعث گیر غذایی و بد بویی دهان است.

رنگ گرفتن لبه ها

در صورتیکه لبه های لمینت کامپوزیتی درست قرار نگیرند و یا اینکه درست پالیش نشوند، رنگ میگیرند. به طور واضحتر می تواند گفت، باید حدالمکان از ایجاد لبه در کامپوزیت خودداری کرد.

طول عمر لمینت

  • مهارت دندانپزشک در طول عمر لمینت بسیار موثر است. در صورتی که پزشک لمینت را به درستی کار نگذارد، ممکن است لمینت کنده یا شکسته شود. در نتیجه نیاز به تهیه مجدد لمینت شود.
  • اگر محیط دهان با تغییرات گرما و سرما مواجه شود، ممکن است لمینت کنده شود.
  • غذاهای سفت میتواند باعث آسیب به لمینت شود. بنابراین باید با دقت غذاهای خود را انتخاب کنید.
  • بهداشت دهان و دندان باید رعایت شود. در صورت رعایت نکردن و پوسیده شدن دندان ممکن است به لمینت هم از پشت اسیب برسد. در چنین حالتی نیاز به ترمیم یا حتی تعویض خواهید داشت.
  • به طور کلی طول عمر لمینت سرامیکی از لمینت کامپوزیتی بیشتر است. در صورت نگهداری درست، لمینت سرامیکی 10 سال و کامپوزیتی 4 سال خواهد بود.

معایب لمینت سرامیکی

  • احتمال جدا شدن از دندان: در صورتی که دندانپزشک خلاف اخلاق حرفه ای از چسب بی کیفیت استفاده کند, ممکن است لمینت از دندان جدا شود.
  • غیرقابل بازگشت بودن: برای لیمنت سرامیکی، پزشک دندانهایتان را میتراشد. بنابراین هیچ وقت نمیتوانید به حالت اولیه دندان هایتان برگردید.
  • نیازمند مراقبت مانند دندان طبیعی: نوشابه گازدار، قهوه، سیگار و قلیان باعث تغییر رنگ لمینت در طولانی مدت شود. بنابراین باید نگهداری های لازم را به عمل بیاورید.

در نظر داشته باشید، اگرچه قیمت لمینت دندان در دندانپزشکی های معتبر ممکن است بالاتر باشد، اما بسیاری از معایب لمینت دندان با کار حرفه ای و استفاده از مواد مناسب، برایتان ایجاد نخواهد شد. بنابراین پیشنهاد میکنیم در کنار قیمت لمینت دندان، موارد دیگر مانند کیفیت کار را در نظر بگیرید.

تفاوت لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی

  • لمینت سرامیکی از نظر رنگ و استحکام محکم تر و ماندگارتر است. به همین علت قیمت لمینت دندان سرامیکی بیشتر است.
  • برای لمینیت سرامیکی حدود دو میلیمتر از دندان تراشیده می شود، اما در لمینت کامپوزیتی نیازی به تراش دندان وجود ندارد.
  • لمینیت سرامیکی در لابراتوار ساخته می شود. اما لمینت کامپوزیتی در مطب بر روی دندان فرم داده میشود. این تفاوت از دیگر دلایل قیمت بالاتر لمینت سرامیکی به کامپوزیت است.
  • میانگین طول عمر لمینت سرامیکی ده سال و کامپوزیتی ۴ سال است.

لمینت در دوران بارداری

در دوران بارداری هیچ گونه درمان انتخابی دندانپزشکی انجام نمی شود. منظور از انتخابی، نقطه مقابل اجباری و اورژانسی است. معمولا در دوران بارداری به علت تغییر هورمونهای بدن مادر، التهاب لثه و خونریزی از لثه ایجاد می شود. بنابراین در زمان التهاب لثه، لمینت کامپوزیتی انجام نمی شود. از طرف دیگر همین کامپوزیت نیز می تواند علت التهاب بیشتر لثه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

کلیک کنید.
تماس آنلاین از طریق واتس اپ با مطب
کلینیک دکتر غزال آرش راد با مشاوره آنلاین در زمینه ایمپلنت، کامپوزیت دندان و لمینت دندان.