متخصص پروتز دندان

پروتز دندان شاخه‌ای از دندانپزشکی است که به ساخت جایگزینی برای دندان‌های از دست رفته یا آسیب دیده اختصاص داده شده است. درمان‌های رایج پروتز دندان شامل پروتز، ایمپلنت دندان، تاج و بریج است. برای انجام درمان‌ پروتز دندانی، می‌بایست نزد متخصص پروتز دندان مراجعه کنید. متخصص پروتز دندان (نوعی متخصص دندانپزشکی) در زمینه ساخت روکش‌ها، بریج‌ها، دندان‌های مصنوعی و سایر درمان‌های ترمیمی آموزش‌های گسترده‌ای را پشت سر میگذارد.

یک لبخند می‌تواند اعتماد به نفس شما را بیفزاید یا از بین ببرد. لبخند بدون دندان وحشتناک خواهد بود. بنابراین جایگزینی جای خالی دندان‌ها با پروتز دندان ضروری است. تهیه پروتز دندان به طور چشمگیری پیشرفت کرده است. زیرا بی دندانی (بدون دندان یا کم بودن دندان) در افراد مسن شایع است. در عین حال، افراد جوان نیز ممکن است کاندیدای پروتز دندان باشند.

پروتز دندان در دندانپزشکی چیست؟

عیوب داخل دهانی و مشکلات دندانی نیاز به درمان و جایگزینی فوری دارد که منجر به تهیه پروتز دندان می‌شود. پروتز دندان می‌تواند وسیله‌ای ثابت یا متحرک باشد که برای اصلاح مشکلات داخل دهانی مانند بی دندان‌، تحلیل استخوان فک یا کام (کام نرم و سخت) استفاده می‌شود. پروتز دندان یک درمان متنوع با گزینه‌های متعدد بسته به وضعیت سلامت عمومی و نیازهای دندانی بیمار است. چند نمونه از پروتز دندان عبارتند از:

  • بریج‌های دندانی
  • روکش‌های دندان
  • ایمپلنت‌های دندانی
  • پروتزهای مصنوعی (کامل / جزئی یا ثابت / متحرک)
  • مسدود کننده کام (برای درمان نقایص کام استفاده می‌شود)

چه کسانی به پروتز دندان نیاز دارند؟

پروتز دندان می‌تواند طیف وسیعی از مشکلات را درمان کند. اگر موارد زیر را داشته باشید، دندانپزشک عمومی شما ممکن است شما را به یک متخصص پروتز دندان ارجاع دهد.

  • بی دندان‌
  • آسیب شدید دندان‌
  • درد یا اختلال TMJ
  • درد دهان یا صورت
  • آپنه انسدادی خواب

تفاوت بین دندانپزشک و متخصص پروتز دندان چیست؟

دندانپزشک عمومی یک ارائه دهنده مراقبت‌های اولیه دندانی است. آنها معاینات و تمیز کردن معمول دندان‌ها را علاوه بر درمان‌های اولیه ترمیمی از جمله پر کردن، روکش و بریج ارائه می‌دهند. متخصص پروتز دندان یک متخصص دندانپزشکی است. پس از فارغ التحصیلی از دانشکده دندانپزشکی، آنها سه سال دیگر آموزش رزیدنتی دریافت می‌کنند. این افراد در ساخت جایگزین‌های دندان مانند تاج، بریج، پروتز و غیره تخصص دارند.

متخصص پروتز دندان

انواع پروتزهای دندانی

بسیاری از درمان‌های دندانپزشکی ماهیت پروتز دارند. دندانپزشک عمومی شما ممکن است بسیاری از این روش‌ها را ارائه دهد. پروتز دندان انواع مختلفی دارد. در ادامه به بررسی انواع پروتزهای دندان پرداخته‌ایم.

روکش‌ دندان

روکش‌های دندانی ترمیم کننده‌‌هایی هستند که دندان به شدت آسیب دیده را می‌پوشانند. اگر پوسیدگی گسترده یا ترک خوردگی دندان دارید، یا اگر اخیراً ترمیم کانال ریشه داشته‌اید، ممکن است به روکش نیاز داشته باشید.

بریج‌ دندان

بریج دندانی جایگزین یک یا چند دندان در یک ردیف می‌شود. پروتز دندان از دو تاج در دو طرف تشکیل شده است، که بین آن‌ها دندان‌های مصنوعی (پونتیک) قرار دارد. پس از قرار گرفتن، دندان‌های طبیعی شما روکش‌ها را محکم می‌کنند و پونتیک‌ها شکاف لبخند شما را پر می‌کنند. اطلاعات بیشتر اینجا

دندان مصنوعی

دو نوع اصلی دندان مصنوعی وجود دارد، جزئی و کامل. پروتزهای جزئی جایگزین چندین دندان از دست رفته در بخش های مختلف دهان می‌شوند. دندان مصنوعی کامل جایگزین قوس کامل دندان‌های از دست رفته می‌شود. این لوازم قابل جابجایی، به بازیابی عملکرد و ظاهر لبخند شما کمک می‌کند.

ایمپلنت‌ دندان

ایمپلنت‌های دندانی پایه‌های رزوه‌ای کوچکی هستند که برای جایگزینی ریشه دندان‌های از دست رفته استفاده می‌شوند. ایمپلنت ها از تیتانیوم یا سرامیک مخصوص ساخته میشود. دندانپزشک آنها را در استخوان فک شما قرار می‌دهد. هنگامی که ایمپلنت‌های شما بهبود یافتند، متخصص پروتز دندان می‌تواند آن‌ها را با تاج، بریج یا دندان مصنوعی ترمیم کند.

چگونه پروتز دندان را تمیز کنیم؟

پاکیزگی ویژگی بارز یک سبک زندگی است. رعایت نظافت و بهداشت دهان و دندان از واجبات است. چه دندان‌های طبیعی و چه پروتز مصنوعی دندان، مراقبت مناسب از دهان الزامی است. تمیز کردن پروتز دندان به نوع پروتز بستگی دارد، اما مراحل لازم برای تمیز کردن اساساً یکسان است.  مراحل تمیز کردن پروتز دندان عبارتند از:

 مسواک زدن مناسب در اطراف و زیر پروتز دندان برای حذف هر ذره غذایی واجب است. تمیز کردن بین دندان‌ها با استفاده از برس‌های بین دندانی که در بین دندان‌ها قرار می‌گیرند و به درستی تمیز می‌شوند. نخ دندان و شستشوی دهان با دهانشویه نیز توصیه میشود.

اگر پروتز دندان قابل جابجایی است، آن را از دهان خارج کنید، طبق دستور متخصص پروتز دندان آن را با پاک کننده‌های دندان تمیز کنید و دهان را کاملا تمیز کرده و مسواک بزنید و سپس پروتز دندان را در دهان قرار دهید.

به طور منظم برای معاینه دندانپزشکی برای ارزیابی بهداشت دندان و پروتز دندان خود به متخصص پروتز دندان مراجعه کنید. طبق توصیه دندانپزشک، تمیز کردن حرفه‌ای را توسط متخصص بهداشت دندان انجام دهید. پروتز دندان نیاز به نگهداری و مراقبت منظم دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

کلیک کنید.
تماس آنلاین از طریق واتس اپ با مطب
کلینیک دکتر غزال آرش راد با مشاوره آنلاین در زمینه ایمپلنت، کامپوزیت دندان و لمینت دندان.