15 روش سفید کردن دندان در خانه

دندان به سان مرواریدی در صورت میتواند بدرخشد. دندان های سفید، بی شک زیبایی صورت شما را چند برابر میکند و لبخندهایتان را گیراتر. اما برای داشتن این لبخند و دندانهای سالم چه راهکاری وجود دارد؟ اگر شما به دنبال روش سفید کردن دندان میگردید، در این بخش دکتر آرش راد برایتان از راز و رمز دندانهای سفید خواهند گفت. بعضی از این روش ها در منزل قابل اجرا است و بخشی دیگر نیاز به مراجعه دندانپزشکی دارد. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید و آن را برای  همه لبخندهایی که میتوانند به مروارید سفید آراسته شوند، ارسال کنید.

چرا دندانهایم زرد شده؟

ممکن است شما هم جز کسانی باشید که یک روز در آینه متوجه لکه های زرد و خاکستری در دندانهایتان شده باشید. این لکه ها میتوانند درخشش دندان هایتان را بگیرند. لک دار شدن دندانها دلایل متفاوتی دارد. ممکن است به علت افزایش سن، غذاهایی که مصرف میکنید و یا بهداشت نامناسب دهان و دندان اتفاق بیفتد. در این مقاله تمامی این دلایل را بررسی خواهیم کرد. دندانهای شما در هر شرایطی که باشد، هنوز میتوانید راهکار مناسبی برای درمان و بازگشت زیبایی شان پیدا کنید. بنابراین پیشنهاد اول ما این است: امید خود را از دست ندهید.

چه چیزی باعث ایجاد لک روی دندان‌ها می‌شود؟

برخی از دندان‌ها به دلایل مادرزادی زودتر از بقیه دچار تغییر رنگ داخلی می‌شوند. اما بعضی دیگر تحت تأثیر عوامل خارجی تغییر رنگ پیدا میکنند. مصرف روزانه غذا‌ها، نوشیدنی‌ها (چای، قهوه، آب میوه و…) یا سیگار میتواند دلیلی برای زرد شدن دندانها باشد.

لکه‌های درونی یا درون‌زا ، لکه‌هایی هستند که در مرحله تشکیل، قبل از رویش در حفره دهان، روی دندان‌ها اثر می‌گذارند. این لکه ها ناشی از مصرف برخی داروها مانند تتراسایکلین‌ها، هیپوپلازی مینای دندان، کمبود ویتامین یا فلوروزیس است. همچنین لکه هایی که پس از رویش دندان بر اثر عاملی مانند ضربه، شکستگی و یا در اثر گذشت زمان و به دلیل پیری سایه تیره تری پیدا میکنند، در همین دسته قرار میگیرند.

آیا من هم میتوانم دندانهای سفیدی داشته باشم؟

داشتن دندانهایی سفید و ایده‌آل سخت نیست. تغییر رنگ دندان‌ها با روش های دندانپزشکی و در خانه نیز قابل انجام است. اگرچه هر روشی نیاز به شرایط خاصی دارد. اما میتوانید در این مقاله همه روشهای سفید کردن دندان را مطالعه کنید و سپس تصمیم بگیرید.

عکس شما هم میتواند اینجا باشد. لبخندها را ببینید:

از سفیدکننده ها استفاده کنید.

اگر لکه های روی دندانهایتان سطحی باشد، بعضی از سفیدکننده های موجود در داروخانه ها میتوانند کمکتان کنند. کیتها، نوارها، خمیردندانها و مواد شستشوی دندان ممکن است لکه های موجود را کمرنگ کنند و یکی از روشهای سفید کردن دندان محسوب میشوند. این شرایط تنها در صورتی میتواند کمک کند که لکه ها سطحی باشد. فراموش نکنید سفیدی دندانها به هر بهایی، روشی عاقلانه نیست. بعضی از مواد میتوانند مینای دندانتان را از بین ببرند و یا به آن آسیب برسانند. پیشنهاد میکنیم از سلامت محصولی که میخرید مطمئن شوید. همچنین میتوانید از پزشک خود درباره یک روش مطمئن سوال کنید.

خمیردندانهای سفید کننده

بعضی از خمیردندانها میتوانند به تغییر رنگ و طبیعی شدن دندانهایتان کمک کنند. برخلاف سفیدکننده ها، خمیردندانها رنگ طبیعی دندان را تغییر نمیدهند و روش امن تری برای سفیدی دندانهاست.

استفاده از جوش شیرین برای سفید کردن دندانها

برخی از افراد همچنان به روش های قدیمی برای سفید کردن دندانها معتقدند. به عنوان مثال از جوش شیرین و مسواک استفاده میکنند. این روش گرچه میتواند تاثیرگذار باشد، اما استفاده بلند مدت از آنها میتواند به دندانهایتان آسیب بزند. همچنین این روش ها برای لکه های عمیق تر کاربردی ندارد. بعضی از غذاها مانند کرفس، سیب، گلابی  هویج باعث ترشح بزاق زیادی می شود که به به شستن بقایای مواد غذایی روی دندان ها کمک می کند. جویدن آدامس بدون قند نیز یک عمل پاکسازی دندان است و همچنین باعث تحریک بزاق می شود. یکی دیگر از ویژگی های آدامسهای بدون قند این است که اسیدی که باعث پوسیدگی دندان می شود را خنثی می کند. آدامس بزاق بیشتری در اطراف دندانهایتان جمع میکند، در نتیجه اسید را کم میکند.

سفید کردن دندان پس از انجام کارهای دندانپزشکی

قبل از انجام هر کاری این بخش را به خاطر داشته باشید. اگر ونیر دندان، باندینگ، دندان پرکرده، روکش و یا بریج دارید، با احتیاط به سفید کردن دندان‌ها بپردازید. سفید کننده ها بر روی این دندان های عمل نمیکند و حتی میتواند باعث آسیب به آنها شود. همچنین ممکن است تفاوت رنگ بین دندانهای کار شده و دندانهای طبیعی ایجاد شود که در چنین شرایطی ریتم و زیبایی دندانهایتان بهم خواهد خورد.

از ایجاد لکه های دندان جلوگیری کنید.

با افزایش سن، لایه بیرونی مینای دندان از بین می رود. لایه زیرین به نام عاج زردتر است. به همین دلیل مهم است که در وهله اول از لکه دار شدن دندان ها، به خصوص بعد از سفید کردن، جلوگیری کنید. اگر مراقب غذاها و نوشیدنی هایی باشید که باعث تغییر رنگ دندان ها می شوند، نتایج سفید کردن ممکن است مدت طولانی تری باقی بماند.

برای سفید نگه داشتن دندانهایتان، سیگار روشن نکنید.

سیگار نه تنها برای سلامتی شما مضر است، بلکه یکی از بدترین موارد در مورد لکه کردن دندان ها است. تنباکو باعث ایجاد لکه های قهوه ای می شود که به شیارها و حفره های مینای دندان نفوذ می کند. از بین بردن لکه های تنباکو با مسواک زدن به تنهایی دشوار است. هر چه مدت طولانی تری سیگار بکشید، لکه ها عمیق تر می شوند. سیگار همچنین باعث بوی بد دهان و التهاب لثه (بیماری لثه) می شود و خطر ابتلا به اکثر انواع سرطان را افزایش می دهد.

غذاهایی که باعث ایجاد لکه روی دندان می شوند.

دلیل دیگری وجود دارد که مراقب آنچه می خورید باشید. برخی از غذاهای رایج می توانند باعث تغییر رنگ دندان ها شوند. یک راه آسان برای تشخیص اینکه آیا ممکن است یک ماده غذایی روی رنگ دندانهایتان اثر داشته باشد و یا نه، وجود دارد: دندانپزشکان می گویند، هر چیزی که بتواند یک تی شرت نخی سفید را لکه دار کند، می تواند دندان ها را لکه دار کند. به عنوان مثال، قهوه دندان ها را لکه دار می کند. سایر نوشیدنی ها مانند چای، نوشابه و آب میوه نیز میتوانند چنین نقشی داشته باشند. این لکه های دندانی به آرامی ایجاد می شوند و با افزایش سن بیشتر نمایان می شوند. این به این معنی نیست که برای سفید کردن دندانهایتان چیزی ننوشید. تنها لازم است پس از آن دندانهایتان را بشورید.

نوشیدنی های قرمز و لک دندان

نوشیدنی های قرمز مملو از آنتی اکسیدان ها است، اما یک لیوان شراب قرمز، آب زغال اخته یا آب انگور نیز به راحتی دندان ها را لکه دار می کنند. این بدان معنا نیست که باید آنها را رها کنید، اما به یاد داشته باشید که بعد از نوشیدن دهان خود را بشویید. اینها تنها غذاهای لکه دار دندان نیستند که باید از آنها آگاه بود.

رنگ عمیق بعضی میوه ها و سبزیجات به آنها قدرت تغذیه ای می دهد. اما زغال اخته، شاه توت و چغندر نیز رنگ خود را روی دندان ها باقی می گذارند. برای سلامتی خود باید از این غذا بخورید. اما بعد از اینکه میل کردید، بلافاصله مسواک بزنید و دهانتان را شستشو دهید.

نوشیدنی های انرژی زا و زردی دندانها

طبق یک مطالعه در دندانپزشکی عمومی، در حالی که همه نوشیدنی های شیرین برای دندان ها مضر هستند، برخی از نوشیدنی های انرژی زا و ورزشی ممکن است بدتر باشند. محققان دریافتنه اند که این نوشیدنی ها و همچنین لیمونادها میتواند مینای دندان را پس از استفاده طولانی مدت از بین ببرند. نتیجه دندان های نازک، شفاف و تغییر رنگ دندانهایتان است. برای جلوگیری از فرسایش دندان پیشنهاد میکنیم از این نوع نوشیدنی ها برای برای مدت طولانی استفاده نکنید و پس از اتمام آن دهان خود را با آب بشویید. این موضوع، مهم ترین روش سفید کردن دندان در خانه است. چرا که دندانهای شما به صورت روزمره با انواع مواد غذایی رنگ دار سروکار دارد. شستشوی دهان و دندان میتواند روشی دائمی برای سفیدی دندانها و محافظت از آنها باشد.

داروهایی که می توانند دندان ها را لکه دار کنند

آنتی بیوتیک تتراسایکلین باعث خاکستری شدن دندان در کودکانی می شود که هنوز دندان هایشان در حال رشد است. دهانشویه های ضد باکتری که حاوی کلرهگزیدین یا ستیل پیریدینیم کلرید نیز می توانند دندان ها را لکه دار کنند. برخی از آنتی هیستامین ها، داروهای ضد روان پریشی و داروهای فشار خون نیز مانند آهن و فلوراید اضافی باعث ایجاد لکه دندان می شوند. در چنین حالتی پزشک میتواند با کمک روش پزشکی دندانهایتان را سفید کند. بلیچینگ، لمینت دندان و کامپوزیت از روش هایی است که میتواند رنگ دندانهایتان را تغییر دهد.

مهم ترین روش سفید کردن دندان: مسواک بزنید!

این یک استراتژی و روش ساده برای سفید کردن دندان هاست. میدانم. این راهکار را خودتان هم بلدید. اما بلد بودن چیزی به معنای انجام دادن آن نیست. قدم اول این است که تصمیم بگیرید و زین پس به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت بدهید. زمانی که به طور مرتب به دندانهایتان رسیدگی میکنید، لکه های زرد و خاکستری به سراغشان نخواهند رفت. در بسیاری از موارد، تغییر رنگ دندان به علت عدم رسیدگی مناسب ایجاد می شود. بنابراین میتوانید با این قدم کوچک روزانه شروع کنید: هر شب برای سفیدی و سلامتی دندانهایتان مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و از دهانشویه مناسب استفاده کنید. معاینات منظم دندانپزشکی نیز میتواند به سلامت دهان و دندانتان کمک کند.

دندانپزشک مناسب را انتخاب کنید

کمک به شما برای داشتن لبخندی درخشان و سالم بخش مهمی از کاری است که هر دندانپزشکی انجام می دهد. با این حال، برای برخی موارد، مراجعه به متخصص ایده خوبی است. مراجعه به متخصص میتواند شما را مطمئن کند که از روش درستی برای سلامت دندانهایتان استفاده خواهید کرد.

لمینت دندان

لمینت دندان پوسته‌ ای نازک و سفارشی است که سطح جلویی دندان‌ها را می‌پوشانند. لمینتها به جلوی دندان‌ها چسبانده می‌شوند و رنگ، شکل، اندازه یا طول دندانهایتان را تغییر میدهد. آنها زیبایی منحصر بفردی دارند و یکی از بهترین روش سفید کردن دندان محسوب میشود. همانطور که گفتیم مراجعه به یک پزشک متخصص میتواند این اطمینان را به شما بدهد که نتیجه کار رضایت بخش خواهد بود. شما میتوانید نمونه کارهای لمینت دکتر غزال آرش راد را اینجا ببینید.

روش سفید کردن دندان: کامپوزیت دندان

کامپوزیت ونیر با نام لمینت کامپوزیتی نیز شناخته می شود. ونیر ماده ای است که بر روی دندان قرار میگیرد. معمولا افرادی که میخواهند لبخند زیباتری داشته باشند، یا دندان های زردی دارند، برای درمان از کامپوزیت ونیر استفاده می کنند. ونیر دندان در یک جلسه قابل انجام است. و نیاز به تراش دندان ندارد. لایه ای از کامپوزیت بر روی دندان قرار می گیرد و پزشک با پالیش فرم مناسب را ایجاد میکند. زیبایی لبخندتان به ظرافت همین مرحله وابسته است. در اینجا میتوانید نمونه کارهای دکتر غزال آرش راد در زمینه کامپوزیت را ببینید: کامپوزیت ونیر دندان: تصویر قبل و بعد از کامپوزیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

کلیک کنید.
تماس آنلاین از طریق واتس اپ با مطب
کلینیک دکتر غزال آرش راد با مشاوره آنلاین در زمینه ایمپلنت، کامپوزیت دندان و لمینت دندان.